Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 8 maja 2014 r., sygn. I SA/Gl 864/13

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Ewa Madej (spr.), del. Sędzia SO Paweł Kornacki, Sędzia WSA Bożena Pindel, Protokolant Paulina Nowak, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 8 maja 2014 r. sprawy ze skargi A Sp. z o.o. w K. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w K. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych oddala skargę.

Uzasadnienie

1.A Sp. z o.o. w K. wniosło skargę na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w K. z dnia [...] sygn. akt [...], którą - na podstawie art. 233 § 1 pkt 1 w zw. z art. 208 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2012 r. poz.749 ze zm., dalej: O.p.) - utrzymana została w mocy decyzja Naczelnika [...] Urzędu Skarbowego w C. z dnia [...] nr [...] o umorzeniu postępowania wszczętego na wniosek strony z dniem 20 grudnia 2012 r. w sprawie stwierdzenia nadpłaty w podatku dochodowym od osób prawnych za rok 2003 r.

2. Do wydania zaskarżonej decyzji doszło w następującym stanie faktycznym:

2.1. Skarżące przedsiębiorstwo złożyło w dniu 20 grudnia 2012 r. wniosek o stwierdzenie nadpłaty w podatku dochodowym od osób prawnych za 2003 r. Powołało się na wyroki WSA w Gliwicach z dnia 1 czerwca 2005 r. sygn. akt I SA/Gl 1501/04, NSA z dnia 5 października 2006 r. sygn. akt II FSK 1208/05 i z dnia 22 marca 2011 r. sygn. akt II FSK 1948/09 oraz uchwałę NSA z dnia 11 czerwca 2012 r. sygn. akt I FPS 3/11. W ich świetle uznało, że podatek uiszczony w związku ze złożoną w dniu 5 grudnia 2007 r. korektą deklaracji w podatku dochodowym od osób prawnych (CIT-8) za 2003 r. stanowi nadpłatę.

2.2. Organ podatkowy stwierdził, że wniosek został złożony po upływie terminu określonego w art. 79 § 2 O.p., co wyklucza merytoryczne jego rozpoznanie i uzasadnia umorzenie wszczętego tym wniosek postępowania. Uznał, że do wniosku strony będzie miał zastosowanie powołany przepis Ordynacji podatkowej w nowym, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2009 r., brzmieniu, a to zgodnie z zasadą bezpośredniego stosowania nowych przepisów przy braku przepisów przejściowych. Zgodnie z tym brzmieniem prawo do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty wygasa po upływie terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. W rozpatrywanej sprawie, zgodnie z przepisem art. 70 § 1 O.p. zobowiązanie przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku, a więc zobowiązanie za rok 2003 przedawniło się z dniem 31 grudnia 2009 r. Organ nadmienił, że w stosunku do powyższego zobowiązania nie zachodziły żadne przesłanki przerywające lub zawieszające bieg terminu u przedawnienia, nie została wydana decyzja podatkowa, a zeznanie oraz jego korekta zostały przyjęte przez organ podatkowy. Wobec tych ustaleń organ stwierdził, że prawo do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty wygasło z dniem 31 grudnia 2009 r. i orzekł o umorzeniu postępowania na podstawie art. 208 § 1 i art. 207 O.p.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00