Orzeczenie
Wyrok WSA w Krakowie z dnia 3 kwietnia 2014 r., sygn. III SA/Kr 1617/13
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Dorota Dąbek (spr.) Sędziowie WSA Barbara Pasternak WSA Wojciech Jakimowicz Protokolant Monika Wójcik po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 3 kwietnia 2014 r. sprawy ze skargi S. M. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 18 listopada 2013 r. nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania specjalnego zasiłku opiekuńczego uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję organu pierwszej instancji.
Uzasadnienie
wyroku WSA w Krakowie z dnia 3 kwietnia 2014 r.
Decyzją z dnia [...] 2013 r. nr [...] Wójt Gminy odmówił przyznania S. M. prawa do specjalnego zasiłku opiekuńczego w związku z opieką nad matką M. M., legitymującą się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności. Organ I instancji wskazał, iż zgodnie z treścią art. 16a ustawy o świadczeniach rodzinnych, aby organ mógł przyznać stronie specjalny zasiłek opiekuńczy, musi ona zrezygnować z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku z koniecznością sprawowania stałej opieki nad osobą legitymującą się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności. Zdaniem organu I instancji, S. M. nie spełnia tej przesłanki, gdyż jego ostatnie zatrudnienie ustało w 1998 r. w wyniku rozwiązania umowy o pracę z upływem okresu na jaki była ona zawarta, natomiast niepełnosprawność M. M. datuje się od 12 września 2006 r. W uzasadnieniu decyzji wskazano ponadto, że pracownik organu przeprowadzając wywiad środowiskowy w dniu 16 września 2013r. poczynił obserwacje, że skarżący zamieszkuje z matką, która z uwagi na wiek cierpi na ogólnie zły stan zdrowia, ale nie wymaga pomocy innych osób podczas codziennych czynności.
W odwołaniu od powyższej decyzji Wójta Gminy S. M. podniósł, iż w okresie, gdy pozostawał bez pracy, opiekował się obojgiem rodziców, co uniemożliwiło mu podjęcie pracy zarobkowej.
Decyzją z dnia 18 listopada 2013 r. nr [...], wydaną na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 267) oraz art. 3 pkt 22, art. 16a ust. 1 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2006 r. nr 139, poz. 992 z późn. zm.), Samorządowe Kolegium Odwoławcze utrzymało w mocy decyzję Wójta Gminy z dnia [...] 2013 r. nr [...]. Kolegium wskazało, iż S. M. nie zrezygnował z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania opieki nad niepełnosprawną matką, ponieważ jego ostatnia umowa o pracę była zawarta na czas określony i wygasła z upływem tego okresu w 1998 r. Zdaniem Kolegium, rezygnacja z zatrudnienia może mieć miejsce wtedy, gdy dana osoba dobrowolnie rezygnuje z zatrudnienia, które jest w toku. Natomiast fakt, że osoba nie podejmuje nowego zatrudnienia po upływie terminu na jaki została zawarta umowa czasowa, nie stanowi okoliczności uzasadniających uznanie, że została spełniona przesłanka rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej. Kolegium stwierdziło, że w takiej sytuacji nie mamy do czynienia z rezygnacją z pracy, lecz z jej niepodejmowaniem. W ocenie Kolegium, istotny jest również brak związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy zakończeniem pracy przez S. M. a koniecznością sprawowania stałej opieki nad jego matką. Organ odwoławczy wskazał, iż M. M. ma ustalony znaczny stopień niepełnosprawności od 12 września 2006 r., a zatem w chwili zakończenia zatrudnienia przez S. M. jego matka nie wymagała stałej opieki innych osób. Kolegium uznało zatem, że w przypadku S. M. brak jest podstaw do przyznania specjalnego zasiłku opiekuńczego, gdyż nie został spełniony jeden z koniecznych warunków jego przyznania, tj. rezygnacja odwołującego się z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w celu sprawowania opieki nad niepełnosprawną matką.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right