Wyrok WSA w Krakowie z dnia 25 lutego 2014 r., sygn. III SA/Kr 1147/13
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Halina Jakubiec Sędziowie WSA Dorota Dąbek (spr.) WSA Tadeusz Wołek Protokolant Renata Nowak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 lutego 2014 r. sprawy ze skargi B. Z. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 26 lipca 2013r. nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania prawa do specjalnego zasiłku opiekuńczego uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję organu pierwszej instancji
Uzasadnienie
wyroku WSA w Krakowie z dnia 25 lutego 2014r.
Decyzją z dnia 2 lipca 2013r. nr [...] Burmistrz Miasta odmówił przyznania B. Z. specjalnego zasiłku opiekuńczego w związku z opieką nad mężem Z. R., który legitymuje się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności. Organ I instancji ustalił, iż B. Z. prowadzi gospodarstwo domowe wraz z mężem, nad którym sprawuje opiekę ze względu na jego zły stan zdrowia. B. Z. jest bierna zawodowo z powodu konieczności stałego współuczestniczenia w codziennych czynnościach życiowych jej niepełnosprawnego męża, który jest osobą chorą przewlekle, obecnie wymagającą całodobowej opieki osób drugich. Organ I instancji wskazał, iż dochód rodziny B. Z. w 2011 r. wyniósł 0,00 zł, w związku z czym nie przekracza kwoty progowej 623,00 zł netto na osobę. Organ I instancji stwierdził, iż B. Z. w okresie od 31 stycznia 2012r. do 30 czerwca 2013r. była uprawniona do pobierania świadczenia pielęgnacyjnego, w związku z opieką nad mężem Z. R., przyznanego na mocy decyzji Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] 2012r. Nr [...]. Organ I instancji dodał, iż B. Z. przed nabyciem prawa do przedmiotowego świadczenia pielęgnacyjnego była zarejestrowana w Powiatowym Urzędzie Pracy do dnia 30 stycznia 2012r. jako osoba bezrobotna bez prawa do zasiłku dla bezrobotnych. W związku z powyższym organ I instancji powołał się na treść art. 16a ust. 1 ustawy o świadczeniach rodzinnych i uznał, że B. Z. nie spełnia przesłanek warunkujących nabycie prawa do specjalnego zasiłku opiekuńczego, gdyż wyrejestrowanie się z Powiatowego Urzędu Pracy nie jest tożsame z rezygnacją z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej.