Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 15 stycznia 2014 r., sygn. I SA/Ol 862/13
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Wiesława Pierechod, Sędziowie sędzia WSA Zofia Skrzynecka (sprawozdawca), sędzia WSA Renata Kantecka, Protokolant sekretarz sądowy Jolanta Piasecka, po rozpoznaniu w Olsztynie na rozprawie w dniu 15 stycznia 2014r. sprawy ze skargi Gminy na interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej - działającego z upoważnienia Ministra Finansów z dnia "[...]", Nr "[...]" w przedmiocie podatku od towarów i usług I. uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną, II. zasądza od Dyrektora Izby Skarbowej na rzecz skarżącej kwotę 440 zł (czterysta czterdzieści) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego
Uzasadnienie
W dniu 27 maja 2013 r. Gmina zwróciła się, na podstawie art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.), do Dyrektora Izby Skarbowej, działającego z upoważnienia Ministra Finansów, o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku od towarów i usług.
Gmina przedstawiła stan faktyczny, z którego wynikało, że jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wskazała, że w zakresie swojej działalności unormowanej w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 ze zm.), dalej jako: "u.s.g.", oraz w statucie, zrealizowała projekty związane z infrastrukturą kanalizacyjną i wodociągową, polegające na budowie kanalizacji i oczyszczalni ścieków w miejscowości G. oraz linii wodociągowej spinającej dwie sieci wodociągowe (sieć B.-S. z siecią G.). Oba elementy infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej, zwane dalej również "infrastrukturą", zostały oddane do nieodpłatnego użytkowania w 2010 r. Zakładowi Usług Komunalnych (dalej: "ZUK"), który jako samorządowy zakład budżetowy świadczy na terenie Gminy usługi w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków. ZUK jest również zarejestrowany jako podatnik VAT. W ramach swej działalności wykonuje na rzecz ostatecznych odbiorców, na podstawie umów cywilnoprawnych, opodatkowane usługi z wykorzystaniem przekazanych przez Gminę elementów infrastruktury. Wartość początkowa przekazanych ZUK przez Gminę obiektów powstałych w ramach każdej z opisywanych inwestycji przekracza 15.000 zł. Obecnie Gmina rozważa wprowadzenie zmian w sposobie wykorzystania infrastruktury. W ramach możliwych rozwiązań rozważa się m.in. opcję odpłatnego udostępniania infrastruktury na rzecz ZUK na podstawie umowy cywilnoprawnej (np. umowy dzierżawy) lub wykonywania usług przy wykorzystaniu infrastruktury bezpośrednio przez Gminę, która wystawiałaby z tego tytułu faktury VAT na ostatecznych nabywców. Do chwili obecnej Gmina nie obniżyła kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizacji przedmiotowych inwestycji.