Wyrok WSA w Łodzi z dnia 23 stycznia 2014 r., sygn. III SA/Łd 1032/13
Dnia 23 stycznia 2014 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi - Wydział III w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Monika Krzyżaniak, Sędziowie Sędzia NSA Teresa Rutkowska, Sędzia WSA Krzysztof Szczygielski (spr.), , Protokolant Pomocnik sekretarza - Bartosz Adamus, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 23 stycznia 2014 roku sprawy ze skargi G. B. na decyzję Dyrektora [...] Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z dnia [...] nr [...] w przedmiocie ustalenia kwoty nienależnie pobranych płatności z tytułu wspierania gospodarowania na obszarach górskich i innych obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania 1. oddala skargę; 2. przyznaje radcy prawnemu A. Z. prowadzącej Kancelarię Radcy Prawnego A w Ł. przy ul. [...], kwotę 295,20 (dwieście dziewięćdziesiąt pięć 20/100) złotych obejmującą podatek od towarów i usług, tytułem kosztów nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej z urzędu skarżącemu G. B. i nakazuje wypłacić powyższą kwotę radcy prawnemu Agnieszce Zadrożniak z funduszu Skarbu Państwa - Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi.
Uzasadnienie
Pismem z dnia 4 stycznia 2013 r. organ I instancji zawiadomił G. B. o wszczęciu z urzędu postępowania administracyjnego w sprawie ustalenia kwot nienależnie pobranych płatności z tytułu wspierania działalności rolniczej na obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania za lata 2004, 2005, 2006 i 2007.
Decyzją z dnia [...] r. organ l instancji ustalił skarżącemu kwotę nienależnie pobranych płatności z tytułu wspierania gospodarowania na obszarach górskich i innych obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania w wysokości 846,67 zł. Uzasadniając podjęte rozstrzygnięcie organ wskazał, iż powodem ustalenia kwoty nienależnie pobranych płatności jest zaniechanie prowadzenia działalności rolniczej na części działek rolnych, a w konsekwencji niedotrzymanie zobowiązań ONW.
W odwołaniu skarżący powołując się na wymagania, określone w art. 14 ust. 2 i 3 Rozporządzenia 1257/1999 WE z dnia 17 maja 1999 r. wskazał, iż nie mógł ich w całości wypełnić z przyczyn od niego niezależnych, wynikających ze specyfiki położenia i rodzaju prowadzonego gospodarstwa. Wskazał, że jego gospodarstwo jest częściowo objęte ochroną Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Ł.. Powoduje to niemożliwość w przypadku działki Nr [...] i pozostającej w jej obrębie działki Nr [...] prowadzenia jakichkolwiek prac mających na celu przywrócenie zalewanych przez studnię położonych na działce Nr [...] fragmentów działki [...]. Skarżący wyjaśnił, że do roku 2007 nie występowało to tak drastycznie, bowiem usytuowana na sąsiedniej działce [...] zlewnia mleka korzystała z tejże studni. W roku 2006 zlewnię mleka zlikwidowano, co spowodowało pośrednio podniesienie poziomu wody w studni i zalewanie gruntów. Dodatkowym utrudnieniem w utrzymaniu powierzchni uprawy na działkach zgłoszonych do wypłaty dotacji jest fakt, że są one położone na terenie objętym ochroną konserwatorską i mają charakter "parku - ogrodu " tzn. drzewa i krzewy owocowe są przemieszane ze sobą na tych działkach. Ponieważ niektóre z drzew owocowych mają wiek około 80 lat więc są objęte ścisłą ochroną i nawet płytka uprawa nie może być prowadzona pod nimi ze względu na możliwość uszkodzenia systemu korzeniowego, a co za tym idzie zniszczenie drzewa.