Wyrok WSA w Łodzi z dnia 22 stycznia 2014 r., sygn. II SA/Łd 34/14
Dnia 22 stycznia 2014 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi - Wydział II w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jolanta Rosińska, Sędziowie Sędzia WSA Barbara Rymaszewska, Sędzia WSA Sławomir Wojciechowski (spr.), , Protokolant Pomocnik sekretarza Aneta Panek, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 22 stycznia 2014 roku sprawy ze skargi A. F.-P. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Ł. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie wymierzenia kary pieniężnej za nieterminowe przekazanie zbiorczego zestawienia danych o rodzajach i ilości odpadów 1. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Marszałka Województwa [...] z dnia [...], nr [...], 2. stwierdza, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu do dnia uprawomocnienia się niniejszego wyroku, 3. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Ł. na rzecz skarżącej A. F.-P. kwotę 400 (czterysta) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania. LS
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z dnia [...] nr [...] Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Ł. utrzymało w mocy decyzję Marszałka Województwa [...] o wymierzeniu A. F.-P. kary pieniężnej za nieterminowe przekazanie zbiorczego zestawienia danych o rodzajach i ilości odpadów.
Jak wynika z akt sprawy decyzją z dnia [...] znak [...] Marszałek Województwa [...], w oparciu o art. 104 k.p.a., art. 37 ust. 1 i 3, art. 79c ust. 3 oraz art. 79d ust. 3, 4 i 5 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (tj. Dz. U. Nr 39 z 2007 r., poz. 251 ze zm.), a także art. 21 § 1 pkt 2, art. 47 § 1 oraz art. 53 § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60 ze zm.), wymierzył A. F.-P., właścicielce Gabinetu Stomatologicznego w Z., karę pieniężną w wysokości 10.000,00zł za nieterminowe przekazanie zbiorczego zestawienia danych o rodzajach i ilości odpadów, o sposobach gospodarowania nimi oraz instalacji i urządzeniach służących do odzysku i unieszkodliwianiu odpadów za rok 2009. W uzasadnieniu organ podniósł, że jednym z obowiązków posiadaczy odpadów jest, wynikający z art. 36 ustawy o odpadach, obowiązek prowadzenia ilościowej i jakościowej ewidencji odpadów, zgodnie z katalogiem odpadów określonym w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 27 września 2001 r. w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. Nr 112, poz. 1206). Stosownie do art. 37 ustawy o odpadach posiadacz odpadów prowadzący ewidencję odpadów jest obowiązany sporządzić na odpowiednim formularzu zbiorcze zestawienie danych o rodzajach i ilości odpadów, o sposobach gospodarowania nimi oraz instalacjach i urządzeniach służących do odzysku i unieszkodliwienia tych odpadów i przekazać je marszałkowi województwa w terminie do końca pierwszego kwartału za poprzedni rok kalendarzowy. Jeżeli posiadacz odpadów lub transportujący odpady nie wykonuje tego obowiązku albo wykonuje go nieterminowo lub niezgodnie ze stanem rzeczywistym podlega, na mocy art. 79c ust. 3 ustawy, karze pieniężnej w wysokości 10.000,00 zł. Organ I instancji wskazał, że otrzymał od Spółki zbiorcze zestawienie o odpadach za 2009 r. w dniu 15 kwietnia 2010 r., co uzasadnia nałożenie kary, o której mowa w art. 79c ust. 3 ustawy. Organ wskazał dalej, że zbiorcze zestawienie danych o odpadach za 2009 r. otrzymał od A. F.-P. w dniu 2 sierpnia 2010 r., a zatem po terminie ustawowym, który upłynął w dniu 31 marca 2010 r. Zdaniem organu uzasadnia to nałożenie kary pieniężnej, o której mowa w art. 79c ust. 3 ustawy. Odnosząc się do przedstawionych w toku postępowania argumentów strony, że ustawa nowelizująca ustawę o odpadach i wprowadzająca sankcję za nieterminowe przedłożenie zestawienia, weszła w życie dopiero 12 marca 2010 r. i strona miała mało czasu na zapoznanie się z jej treścią, organ I instancji wskazał, że nieznajomość prawa nie zwalnia od obowiązków administracyjnoprawnych ani z odpowiedzialności za naruszenie prawa.