Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Lublinie z dnia 14 stycznia 2014 r., sygn. II SA/Lu 717/13

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodnicząca Sędzia WSA Joanna Cylc-Malec, Sędziowie Sędzia NSA Maria Wieczorek-Zalewska, Sędzia WSA Bogusław Wiśniewski (sprawozdawca), Protokolant Referent Bartłomiej Maciak, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 14 stycznia 2014 r. sprawy ze skargi L. S. na decyzję Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] r., nr [...] w przedmiocie przywrócenia poprzedniego sposobu użytkowania budynku oddala skargę.

Uzasadnienie

Zaskarżoną decyzją Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w L. utrzymał w mocy decyzję Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w C. z dnia [...] nakazującej L. S. przywrócenie poprzedniego sposobu użytkowania budynku, zlokalizowanego na działce nr ewid. 237/4 w miejscowości S., to jest funkcji mieszkalnej.

Decyzja ta zapadła w następującym stanie faktycznym. W dniu 17 grudnia 2012r. L. S. zgłosiła w Starostwie Powiatowym w C. zamiar zmiany sposobu użytkowania przedmiotowego budynku z funkcji mieszkalnej na funkcję usługową, dla potrzeb przychodni zdrowia "S.". Postanowieniem z dnia [...] Starosta C. wezwał wnioskodawczynię do uzupełnienia w terminie do dnia 14 stycznia 2013r. nieprawidłowości zgłoszenia, a następnie decyzją z dnia [...] na podstawie art. 71 ust. 3 i 4 prawa budowlanego wniósł sprzeciw do dokonanego zgłoszenia dowodząc, że wnioskodawczyni nie wywiązała się z obowiązku uzupełnienia w wyznaczonym terminie brakujących dokumentów. Decyzja ta została następnie uchylona przez Wojewodę decyzją z dnia [...], który jednocześnie umorzył postępowanie organu I instancji. Wcześniej, w dniu 8 stycznia 2013r. dokonano kontroli budynku, podczas której ustalono, że przed wejściem zlokalizowano nie zadaszoną pochylnię konstrukcji metalowej, przeznaczoną dla osób niepełnosprawnych, kuchnia użytkowana jest jako pomieszczenie socjalno - biurowe, pokój od strony frontowej budynku jako gabinet zabiegowy, pokój od strony ogrodu jako gabinet, pokój dzienny został podzielony ścianą działową i obecnie użytkowany jest jako recepcja i pomieszczenie szczepień, łazienka została dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych. Na drzwiach pomieszczeń w których prowadzone są usługi medyczne widnieją tabliczki świadczące o przeznaczeniu pomieszczeń oraz godzinach otwarcia. Pomieszczenia wyposażone są w sprzęty i akcesoria medyczne. W recepcji znajduje się dokumentacja medyczna pacjentów. W pomieszczeniach przyjmowani są pacjenci i pracuje personel medyczny. Na drzwiach wejściowych umieszczona jest informacja o godzinach rejestracji i otwarcia N. "S." w S. Obecna w trakcie oględzin L. S. oświadczyła, że budynek użytkowany jest jako przychodnia od 2 stycznia 2013r., co potwierdziła w piśmie z dnia 18 lutego 2013r. W tej sytuacji Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w C. pismem z dnia 9 stycznia 2013r. zawiadomił L. S. o wszczęciu z urzędu postępowania w sprawie zmiany sposobu użytkowania przedmiotowego budynku mieszkalnego na przychodnię. Organ wyjaśnił, że zgodnie z przepisami ustawy prawo budowlane zmiana sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części wymaga zgłoszenia właściwemu organowi ( art. 71 ust. 2 ). W zgłoszeniu należy określić dotychczasowy i zamierzony sposób użytkowania obiektu budowlanego lub jego części. Do zgłoszenia należy dołączyć dokumenty, o których mowa w art. 71 ust. 2. Z kolei zgodnie z art. 71 ust. 1 prawa budowlanego przez zmianę sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części rozumie się w szczególności podjęcie bądź zaniechanie w obiekcie budowlanym lub jego części działalności zmieniającej warunki bezpieczeństwa pożarowego, powodziowego, pracy, zdrowotne, higieniczno - sanitarne, ochrony środowiska bądź wielkość lub układ obciążeń. Według organu zmieniono sposób użytkowania budynku mieszkalnego, ponieważ podjęcie w nim działalności obejmującej świadczenie usług medycznych zmienia w sposób istotny warunki bezpieczeństwa pożarowego, pracy, zdrowotne i higieniczno - sanitarne. Podkreślono również, że zgodnie z art. 71 ust. 4 prawa budowlanego zgłoszenia, o którym mowa w ust. 2, należy dokonać przed dokonaniem zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części. Zmiana sposobu użytkowania może nastąpić, jeżeli w terminie 30 dni, od dnia doręczenia zgłoszenia, właściwy organ, nie wniesie sprzeciwu w drodze decyzji i nie później niż po upływie 2 lat od doręczenia zgłoszenia. L. S. zmieniła jednak sposób użytkowania budynku mieszkalnego na przychodnię przed upływem 30 dni od daty doręczenia zgłoszenia, ponieważ zgłoszenie doręczono do Starostwa Powiatowego w C. w dniu 17 grudnia 2012r., a rozpoczęcie użytkowania obiektu w zmienionej funkcji, to jest przychodni zdrowia nastąpiło w dniu 2 stycznia 2013r. Wobec powyższych ustaleń postanowieniem z dnia [...] na podstawie art. 71a ust. 1, w związku z art. 71 ust. 2 prawa budowlanego Powiatowy Inspektor Nadzoru budowlanego wstrzymał użytkowanie wspomnianego budynku oraz nałożył obowiązek przedstawienia, w terminie do dnia 30 września 2013r., opisu i rysunku określającego usytuowanie obiektu budowlanego w stosunku do granic nieruchomości i innych obiektów budowlanych istniejących lub budowanych na tej i sąsiednich nieruchomościach; zwięzłego opisu technicznego, określającego rodzaj i charakterystykę obiektu budowlanego oraz jego konstrukcję wraz z danymi techniczno - użytkowymi, w tym wielkościami i rozkładem obciążeń oraz danymi technologicznymi; oświadczenia o prawie dysponowania nieruchomością na cele budowlane; zaświadczenia wójta o zgodności zamierzonego sposobu użytkowania obiektu budowlanego z ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego; ekspertyzy technicznej obiektu budowlanego, wykonanej przez osobę posiadającą uprawnienia budowlane bez ograniczeń w odpowiedniej specjalności; uzgodnienia pod względem ochrony przeciwpożarowej (zgodnie z rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie uzgodnienia projektu budowlanego pod względem ochrony przeciwpożarowej z dnia 16 czerwca 2003r.) oraz uzgodnienie z rzeczoznawcą do spraw sanitarnohigienicznych (zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia w sprawie rzeczoznawców do spraw sanitarnohigienicznych z dnia 29 listopada 2002r.) i rzeczoznawcą do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy zgodnie z rozporządzeniem (zgodnie z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2007r.). Podczas oględzin budynku przeprowadzonych w dniu 10 kwietnia 2013r. stwierdzono, iż pomimo wstrzymania jego użytkowania w dalszym ciągu jest on użytkowany jako przychodnia zdrowia. W obiekcie znajdowali się pacjenci i personel medyczny, a na drzwiach wejściowych wywieszona jest informacja o godzinach pracy przychodni. Obecna podczas oględzin L. S. potwierdziła fakt użytkowania budynku jako przychodni. W tej sytuacji Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego na podstawie art. 71a ust. 4 prawa budowlanego nakazał przywrócenie poprzedniego sposobu użytkowania budynku do funkcji mieszkalnej. Zaskarżoną decyzją Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego podzielił argumentację organu I instancji.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00