Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Lublinie z dnia 27 grudnia 2013 r., sygn. III SA/Lu 612/13

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jerzy Drwal, Sędzia WSA Jacek Czaja,, Sędzia WSA Grzegorz Wałejko (sprawozdawca), Protokolant Referent Bartłomiej Maciak, po rozpoznaniu w Wydziale III na rozprawie w dniu 19 grudnia 2013r. sprawy ze skargi T. C. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] lipca 2013 r. nr [...] w przedmiocie negatywnego uzgodnienia udzielenia koncesji na wydobycie torfu 1. uchyla zaskarżone postanowienie 2. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego na rzecz T. C. kwotę 1.257 zł. (jeden tysiąc dwieście pięćdziesiąt siedem złotych) z tytułu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Zaskarżonym postanowieniem z dnia 12 lipca 2013 r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w [...], po rozpatrzeniu odwołania T. C., utrzymało w mocy postanowienie Wójta Gminy [...] z dnia 29 maja 2013 r. w przedmiocie negatywnego uzgodnienia udzielenia koncesji na wydobycie torfu ze złoża "[...]", zlokalizowanego na działce nr [...] w miejscowości [...].

Z akt administracyjnych sprawy wynika, że T. C. pismem z dnia 9 lutego 2012 r., skierowanym do Starosty [...], złożył wniosek o udzielenie koncesji na wydobywanie torfu ze złoża "[...]" zlokalizowanego na działce nr [...] w miejscowości [...].

Pismem z dnia 16 maja 2013 r. Starosta [...], na podstawie art. 23 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2011 r. Nr 163, poz. 981, z późn. zm.) zwrócił się do Wójta Gminy [...] o uzgodnienie udzielenia koncesji zainteresowanemu na wydobywanie torfu z wymienionego wyżej złoża.

Postanowieniem z dnia 29 maja 2013 r. Wójt Gminy [...], wskazując jako podstawę prawną przepisy art. 123 K.p.a. oraz art. 7 i art. 23 ust. 2 pkt 2 Prawa geologicznego i górniczego, negatywnie uzgodnił udzielenie koncesji na wydobycie torfu ze złoża "[...]". Organ w uzasadnieniu swojego postanowienia przytoczył treść art. 7 Prawa geologicznego i górniczego oraz wskazał, że w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy [...], teren na którym planowana jest kopalnia torfu, oznaczony jest symbolem "RZ" i przeznaczony jest "pod łąki i pastwiska/użytki zielone". Organ zauważył, że wnioskodawca, prowadzący działalność pod firmą [...] nie prowadzi działalności rolniczej na terenie gminy [...]. Wójt Gminy [...], powołując się na ustawę z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (obecnie tekst jednolity Dz. U. z 2013 r. poz. 1205), podniósł, że prowadzenie działalności gospodarczej na terenach rolnych wymaga wcześniejszej zmiany przeznaczenia gruntów - wyłączenia gruntów z produkcji rolniczej. Jednak w przypadku budowy kopalni torfu jest to sprzeczne z zapisem w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy [...], według którego "postuluje się wprowadzenie zakazu zmiany sposobu użytkowania terenów, które pełnią szczególną rolę klimatotwórczą i mają wpływ na regulacje stosunków wodnych np. torfowiska, obszary bagienne".

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00