Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 16 października 2013 r., sygn. II SA/Sz 962/13

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Grzegorz Jankowski (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Barbara Gebel, Sędzia WSA Katarzyna Grzegorczyk-Meder, Protokolant Sekretarz sądowy Anita Jałoszyńska, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 16 października 2013 r. sprawy ze skargi Zarządu Gospodarki Wodnej na decyzję Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] nr [...] w przedmiocie nakazu rozbiórki oddala skargę.

Uzasadnienie

Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Powiecie Grodzkim

decyzją wydaną na podstawie art. 67 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tj. Dz. U z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.) i art. 104 k.p.a. w związku

z § 1-8 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 10 września 2004 r. w sprawie warunków i trybu postępowania w sprawach rozbiórek nieużytkowanych lub niewykończonych obiektów budowlanych (Dz. U. Nr 198, poz. 2043), po rozpatrzeniu sprawy istniejących filarów po zniszczonym moście kolejowym w km [..] rzeki [..] (dz. nr[...] ) nakazał zarządcy Regionalnemu Zarządowi Gospodarki Wodnej, w zakreślonym terminie, rozbiórkę istniejących filarów i przyczółków po zniszczonym moście kolejowym w km [...] rzeki [...] w [...] i uporządkowanie terenu.

W uzasadnieniu organ wskazał, że pismem z dnia [...] r. Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej [...]zwrócił się o podjęcie działań wynikających z art. 67 ustawy Prawo budowlane w stosunku do budowli w postaci starych filarów mostowych w nurcie rzeki [...] , które są pozostałościami po moście kolejowym. Pozostałości te w postaci przyczółków i filarów ograniczają szerokość nurtu rzeki, stanowią przeszkodę dla regularnego spływu połamanej kry z góry rzeki oraz utrudniają nawigację dla jednostek pływających (np. lodołamaczy). W związku z powyższym istnieje konieczność rozbiórki ww. kilkudziesięcioletnich podpór mostowych.

Dalej organ podał, że właścicielem działki wodnej, na której zlokalizowane są opisane elementy jest Skarb Państwa, a trwałym zarządcą jest Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej. Przeprowadzone w dniu [...] r. oględziny, potwierdziły lokalizację w nurcie rzeki zniszczonych elementów nieistniejącego mostu, które stanowią przeszkodę w spływie np. kry, czy też w nawigacji. Podczas rozprawy administracyjnej przedstawiciele RZGW poddali w wątpliwość pogląd, co do posiadania przez nich statusu zarządcy nad pozostałościami po zniszczonym moście kolejowym wskazując, że właścicielem lub zarządcą tych pozostałości może być PKP ewentualnie właściciele lub zarządcy nieruchomości przyległych do działki wodnej w linii byłego torowiska. W celu wyjaśnienia tej kwestii organ zwrócił się do PKP Polskich Linii Kolejowych, do Gminy Miasto oraz do Wojewody i do Urzędu Marszałkowskiego Województwa .

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00