Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 24 października 2013 r., sygn. I SA/Gl 980/13
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Eugeniusz Christ, Sędziowie WSA Bożena Miliczek-Ciszewska, Wojciech Organiściak (spr.), Protokolant Paulina Nowak, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 10 października 2013 r. sprawy ze skargi A sp. z o. o. w E. na uchwałę Rady Miasta Rybnika z dnia 30 listopada 2011 r. nr 208/XVI/2011 w przedmiocie budżetu jednostek samorządu terytorialnego 1) stwierdza nieważność § 8 ust. 2, § 9 ust. 2 pkt 3, § 9 ust. 4, § 10 ust. 2, 4, 7, 8, 9, 10, § 12 ust. 2 i 3, § 13 ust. 8 zaskarżonej uchwały; 2) w pozostałym zakresie oddala skargę.
Uzasadnienie
Rada Miasta Rybnika Uchwałą Nr 449/XXXII/2013 z dnia 27 lutego 2013 r. uchwaliła ogłoszenie jednolitego tekstu Uchwały Nr 208/XVI/2011 Rady Miasta Rybnika z dnia 30 listopada 2011 r. (dalej zwana Uchwałą) w sprawie: ustalania trybu udzielania i rozliczania dotacji z budżetu miasta dla szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych, dla niepublicznych przedszkoli, placówek niepublicznych oraz dla szkół, przedszkoli i placówek publicznych nie będących jednostkami budżetowymi, prowadzonych przez osoby prawne bądź fizyczne oraz zasad kontroli prawidłowości wykorzystania udzielonej dotacji (t. j. Dz. Urz. Woj. Śląs. z 2013 r. poz. 2779, dalej zwana Uchwałą).
Powołując się na art. 101 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. 2001 r. Nr 142 poz. 1591 ze zm.) A Sp. z o.o. w E. (dalej określane jako spółka) pismem z dnia 18 kwietnia 2013 r. wezwało Radę Miasta Rybnika do usunięcia naruszenia prawa poprzez uchylenie wskazanych w piśmie w punktach od 1 do 15 zapisów: § 8 ust. 2, § 9 ust. 2 pkt. 3, § 9 ust. 2 pkt. 4, § 9 ust. 4, § 10 ust. 2, § 10 ust. 4, § 10 ust. 7, § 10 ust. 8, § 10 ust. 9, § 10 ust. 10, § 12 ust. 2, § 12 ust. 3, § 13 ust. 3, § 13 ust. 7, § 13 ust. 8 ww. Uchwały Nr 208/XVI/2011 z dnia 30 listopada 2011 r. W obszernym i w przeważającej części powielonym w skardze uzasadnieniu wezwania do usunięcia naruszenia prawa spółka, odwołując się zarówno do zapisów ustawowych, jak i licznych wyroków sądów administracyjnych, a także uchwał Regionalnych Izb Obrachunkowych oraz stanowiska doktryny, zarzuciła wyliczonym powyżej zapisom Uchwały naruszenie art. 94 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i art. 90 ust. 3, art. 90 ust. 3f, art. 90 ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2004 r., Nr 256, poz. 2572 ze zm., dalej u.s.o.)