Wyrok WSA w Warszawie z dnia 11 września 2013 r., sygn. III SA/Wa 3300/12
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Alojzy Skrodzki (sprawozdawca), Sędziowie sędzia WSA Jolanta Sokołowska, sędzia WSA Jarosław Trelka, Protokolant referent stażysta Karol Kodym, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 21 sierpnia 2013 r. sprawy ze skargi C. z siedzibą na Cyprze na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia [...] sierpnia 2012 r. nr [...] w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych oddala skargę
Uzasadnienie
Zaskarżoną interpretacją indywidualną z [...] sierpnia 2012 r. Minister Finansów uznał za prawidłowe stanowisko C. Limited z siedzibą na Cyprze w zakresie ukonstytuowania zakładu oraz za nieprawidłowe w zakresie: 1) zastosowania zwolnienia podmiotowego w odniesieniu do dochodów kapitałowej spółki cypryjskiej posiadającej status prywatnego funduszu inwestycyjnego, 2) zastosowania zwolnienia podmiotowego do dochodów z dywidend wypłacanych przez spółkę komandytowo-akcyjną, 3) opodatkowania dochodów powstałych w związku z przekształceniem spółki operacyjnej.
Występując z wnioskiem o wydanie tej interpretacji Spółka podała, że jest kapitałową spółką prawa cypryjskiego, podlegającą tam opodatkowaniu od swoich dochodów. W związku z reorganizacją działalności Spółka, zgodnie z prawem obowiązującym na Cyprze, uzyska status prywatnego funduszu inwestycyjnego (dalej: “P."). Jego utworzenie na Cyprze wymaga obecnie spełnienia wymogów określonych tamtejszą ustawą o jednostkach międzynarodowego zbiorowego inwestowania z 1999 r. Zgodnie z prawem cypryjskim P. jest pod względem podatkowym traktowany na równi z innymi cypryjskimi spółkami z ograniczoną odpowiedzialnością. Tym samym jego dochód jest opodatkowany na Cyprze bez względu na miejsce jego osiągania. Wyłącznym przedmiotem działalności P. będzie zbiorowe inwestowanie środków (zebranych w drodze niepublicznego proponowania nabycia udziałów/tytułów uczestnictwa w P.) w papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe. Uzyskanie statusu P. wymaga zgody Banku Centralnego Cypru, który w odniesieniu do cypryjskich funduszy inwestycyjnych pełni rolę właściwego organu nadzoru nad rynkiem finansowym. Działalność PICIS będzie także podlegała bezpośredniemu nadzorowi takich organów. Nadzór ten obejmuje m. in. badanie dokumentów, akceptację osób zarządzających P., monitorowanie bieżącej działalności P. Aktywa P. będą przechowywane w banku depozytariuszu z siedzibą na Cyprze. W zarządzaniu tymi aktywami oraz działalnością P. będzie brał udział licencjonowany menedżer mający siedzibę na Cyprze i działający na podstawie zezwolenia właściwego organu nadzoru nad rynkiem finansowym Cypru. Zarząd będzie zobowiązany uzyskać zgodę licencjonowanego menedżera przed wykonaniem pewnych istotnych decyzji (w tym nabycia i sprzedaży inwestycji, umorzenia jednostek P., ustalenia dywidendy, powołania zewnętrznych konsultantów i audytorów). Spółka stanie się wspólnikiem w polskiej spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, która prowadzi działalność operacyjną (dalej: "spółka operacyjna"), a która następnie zostanie przekształcona w spółkę komandytowo-akcyjną. W rezultacie Spółka będzie akcjonariuszem posiadającym akcje spółki komandytowo-akcyjnej. Drugim wspólnikiem będzie polska spółka kapitałowa, która będzie pełniła rolę komplementariusza - wspólnika prowadzącego sprawy spółki komandytowo-akcyjnej. Na dzień przekształcenia w spółce operacyjnej mogą wystąpić niepodzielone zyski. Zyski spółki komandytowo-akcyjnej będą dystrybuowane do Spółki w szczególności w formie dywidendy.