Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 19 września 2013 r., sygn. II SA/Ol 661/13
Dnia 19 września 2013 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca Sędzia NSA Janina Kosowska Sędziowie Sędzia WSA Beata Jezielska (spr.) Sędzia WSA Bogusław Jażdżyk Protokolant specjalista Wojciech Grabowski po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 19 września 2013 roku sprawy ze skargi Wojewody Warmińsko-Mazurskiego na uchwałę Rady Miejskiej w Morągu z dnia 27 sierpnia 2008 roku nr XXIII/372/08 w przedmiocie likwidacji Szkoły Podstawowej w Kalniku oddala skargę.
Uzasadnienie
W dniu "[...]" Rada Miejska w "[...]" podjęła uchwałę Nr "[...]" w sprawie likwidacji Szkoły Podstawowej w "[...]" z dniem "[...]".
Pismem z dnia "[...]" Wojewoda - powołując się na art. 93 w zw. z art. 94 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2013r. poz. 594 ze zm., dalej jako: u.s.g.) - złożył skargę na powyższą uchwałę wnosząc o stwierdzenie jej niezgodności z prawem. Podniósł, że w jego ocenie przedmiotowa uchwała została podjęta z istotnym naruszeniem prawa, tj. z naruszeniem art. 19 ust. 3 ustawy z dnia 23 maja 1991r. o związkach zawodowych (Dz. U. z 2001r., Nr 79, poz. 854. ze zm., dalej jako: u.z.z.). Przytaczając przebieg trybu konsultacyjnego uregulowanego w art. 19 u.z.z. wskazano, że organy samorządu terytorialnego zobowiązane są skierować założenia albo projekty aktów prawnych w zakresie objętym zadaniami związków zawodowych, do odpowiednich władz statutowych związku z jednoczesnym określeniem terminu przedstawienia opinii - nie krótszym niż 30 dni (ze względu na ważny interes publiczny termin ten może być skrócony do 21 dni) i wstrzymać się z podjęciem uchwały przynajmniej do końca biegu wyznaczonego terminu. W świetle powyższego udział związków zawodowych w procesie likwidacji szkoły jest obowiązkowy. W razie odrzucenia w całości lub w części stanowiska związku, organ samorządu terytorialnego informuje o tym związek na piśmie, podając uzasadnienie swojego stanowiska. Sytuacja, kiedy nie poinformowano związku na piśmie o nieuwzględnieniu jego stanowiska, a tym samym uniemożliwiono mu obronę jego stanowiska na posiedzeniu organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, nie może być potraktowana inaczej jak tylko jako istotne naruszenie prawa, stanowiące podstawę do stwierdzenia nieważności uchwały. Istotnym naruszeniem prawa jest bowiem zarówno sytuacja, w której związki zawodowe pozbawione zostają prawa opiniowania projektu uchwały organu gminy w związku z "niezasięgnięciem opinii", ale także niezastosowanie się do przewidzianej prawem procedury informowania o odrzuceniu opinii, której efektem jest pozbawienie prawa do dalszego podtrzymywania zajętego stanowiska. Organ nadzoru podniósł, że Rada Miejska podjęła uchwałę o zamiarze likwidacji Szkoły Podstawowej w "[...]" w określonym przez ustawę terminie (uchwała z dnia "[...]"). Burmistrz "[...]" zrealizował obowiązek wynikający z art. 19 ust. 2 u.z.z. kierując do Przewodniczącej Komisji Międzyzakładowej Organizacji Związkowej Pracowników Oświaty NSZZ "Solidarność" w "[...]" pismo z dnia "[...]". Związek zawodowy negatywnie zaopiniował likwidację Szkoły Podstawowej w "[...]". Pismem z dnia "[...]" Przewodniczący Rady Miejskiej w "[...]" poinformował Przewodnicząca Komisji Międzyzakładowej Organizacji Związkowej Pracowników Oświaty NSZZ "Solidarność" w "[...]", że Rada Miejska w "[...]" w dniu "[...]" podjęła uchwałę w sprawie likwidacji Szkoły Podstawowej w "[...]" oraz stwierdził, że tym samym Rada Miejska w "[...]" odrzuciła negatywne stanowisko w sprawie przedłożonych projektów uchwał w sprawie likwidacji Szkoły Podstawowej w "[...]". Przedmiotową okoliczność potwierdził Burmistrz "[...]" w piśmie z dnia "[...]" dodając, że w uzasadnieniu do projektów uchwał w sprawie likwidacji Szkoły Podstawowej w "[...]", skierowanych pod obrady Rady Miejskiej, zawarta została informacja, że związki zawodowe - Zarząd Oddziału Związku Nauczycielstwa Polskiego w "[...]" i Międzyzakładowa Organizacja Związkowa Pracowników Oświaty NSZZ "Solidarność" w "[...]" zaopiniowały projekty uchwał negatywnie. Burmistrz "[...]" potwierdził również, że skutkiem podjęcia zaskarżonej uchwały przez Radę Miejską w "[...]" było odrzucenie negatywnego stanowiska związków zawodowych w sprawie przedłożonych projektów uchwał. Treść pisma Burmistrza "[...]" z dnia "[...]" dowodzi, że projekt uchwały w sprawie likwidacji Szkoły Podstawowej w "[...]" był również przekazany do zaopiniowania przez Oddział Związku Nauczycielstwa Polskiego w "[...]". Prezes Zarządu Oddziału ZNP w "[...]" pismem z dnia "[...]" również został poinformowany, że Rada Miejska w "[...]" w dniu "[...]" podjęła uchwałę w sprawie likwidacji Szkoły Podstawowej w "[...]". Z treści powyższego pisma wynika jednocześnie, że Rada Miejska odrzuciła negatywne stanowisko w sprawie przedłożonych projektów uchwał w sprawie likwidacji Szkoły Podstawowej w "[...]". W ocenie organu nadzoru ze zgromadzonego materiału dowodowego wynika, że nie została wyczerpana procedura z art. 19 ust. 3 u.z.z., tzn. właściwy organ prowadzący szkołę, przed podjęciem stosownych uchwał, nie poinformował związków zawodowych o odrzuceniu ich stanowiska. Ograniczenie uprawnienia do przedstawienia związkowej opinii na posiedzeniu właściwej komisji samorządu terytorialnego, stanowi rażące naruszenie prawa. Dodał, że wiedzę dotyczącą nieprawidłowości związanych z podejmowaniem przedmiotowej uchwały, w części dotyczącej naruszenia art. 19 ust. 3 u.z.z., uzyskał w "[...]".