Orzeczenie
Wyrok WSA w Łodzi z dnia 18 września 2013 r., sygn. III SA/Łd 654/13
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi Wydział III w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Małgorzata Łuczyńska Sędziowie Sędzia NSA Janusz Nowacki Sędzia WSA Ewa Cisowska - Sakrajda (spr.) Protokolant asystent sędziego Agata Brolik po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 września 2013 r. sprawy ze skargi W. R. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Ł. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie określenia zobowiązania w podatku akcyzowym z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu oddala skargę
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] Dyrektor Izby Celnej w Ł. utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego II w Ł. z dnia [...] określającą W. R. zobowiązanie w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego marki MERCEDES-BENZ ML320 numer [...] w kwocie 21.095,00 zł.
W uzasadnieniu tej decyzji podniósł, że W. R. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej pod nazwą AUTOLINE dokonał nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu marki MERCEDES - BENZ ML320 numer [...], pojemność 2987cm3, za kwotę 25.000,00 euro. Z niemieckiego dowodu rejestracyjnego wynika, że jest to samochód ciężarowy. Z uwagi na konieczność zaklasyfikowania pojazdu do kodu Taryfy Celnej (CN) w celu ustalenia, czy pojazd podlega podatkowi akcyzowemu, postanowieniem z dnia 29 lutego 2012r., Naczelnik Urzędu Celnego II w Ł. wszczął postępowanie podatkowe. W dniu 9 czerwca 2009r. przeprowadzono badanie techniczne samochodu, w ramach którego stwierdzono m.in., że jest to: samochód ciężarowy, kombi, z liczbą miejsc siedzących - 4, z silnikiem wysokoprężnym o pojemności 2987 cm3, rodzaj paliwa: olej napędowy, wyprodukowany w 2008r. W dniu 5 sierpnia 2009r. sprzedano pojazd A za kwotę 204.960,00 zł. W dniu 6 sierpnia 2009r. pojazd został sprzedany Europejskiemu Funduszowi Leasingowemu S.A. Z protokołu oględzin samochodu z dnia 25 czerwca 2012r. wynika, że brak jest stałego panelu odgradzającego przestrzeń pasażerską od towarowej. Pojazd posiada tylne okna wzdłuż dwubocznych paneli, stałe siedzenia z wyposażeniem zabezpieczającym, wahadłowe drzwi i podnoszone drzwi z oknami na bocznych panelach i z tyłu, wyposażenie całego wnętrza kojarzone z częścią dla pasażerów: dywaniki, wentylację, oświetlenie, wykładzinę podłogową i boczną, uchwyty górne dla pasażerów, głośniki. Stwierdzono ilość miejsc siedzących 4. Świadkowie M. N. i J. M. oświadczyli, że samochód w dniu zakupu posiadał 4 miejsca siedzące, kratkę za drugim rzędem siedzeń, podsufitkę w całej przestrzeni, wykładzinę boczną i podłogową, oświetlenie w drzwiach przednich i tylnych, część bagażową, nagłośnienie w całym pojeździe, klimatyzację, był przeszklony, wyposażenie w dniu zakupu było, takie jak w dniu oględzin. Po zakupie nie zostały dokonane zmiany konstrukcyjne w pojeździe. Przesłuchany w dniu 14 listopada 2012r. W. R. zeznał, że przemieszczenia pojazdu dokonał około 2 tygodni po zakupie, który miał miejsce 22 maja 2009r. Samochód był sprawny technicznie, miał 4 miejsca siedzące i tyle kotwień pasów bezpieczeństwa, za 2 rzędem siedzeń była metalowa kratka, pojazd był przeszklony, podsufitka znajdowała się w całym pojeździe. Prawdopodobnie w pojeździe była wykładzina boczna i podłogowa. Dodatkowo podatnik zeznał, że nie pamięta, czy kratka została zamontowana po czy przed nabyciem. Organ przyjął kurs euro z dnia 5 czerwca 2009r., który wynosił 4,5365 zł. Z dowodu rejestracyjnego wydanego na B S.A. ODDZIAŁ P. wynika, że pojazd jest zarejestrowany jako ciężarowy. Zgodnie z tłumaczeniem przysięgłym niemieckiego zaświadczenia o dopuszczeniu pojazdu do ruchu drogowego część I jest to pojazd ciężarowy. MERCEDES BENZ Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w piśmie z dnia 15 marca 2012r. wskazała, że pojazd ten został wyprodukowany jako samochód osobowy, kategorii Ml, na zamówienie z rynku amerykańskiego.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right