Wyrok WSA w Krakowie z dnia 26 września 2013 r., sygn. III SA/Kr 899/13
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Dorota Dąbek ( spr.) Sędziowie NSA Krystyna Kutzner WSA Janusz Bociąga Protokolant Renata Nowak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 17 września 2013 r. sprawy ze skargi T. D., D. T., J. T., S. T., A. M. na uchwałę Rady Gminy z dnia 24 lipca 2013r. nr [ ] w przedmiocie odrzucenia wniosku mieszkańców o przeprowadzenie referendum gminnego w sprawie nadania ulicom nazw w miejscowościach C., Ł., S., Z. I. stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w całości, II. zasądza od Rady Gminy na rzecz strony skarżącej kwotę 300 zł (słownie: trzysta złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
wyroku WSA z dnia 26 września 2013r.
W dniu 26 czerwca 2013r. do Urzędu Gminy S. wpłynął wniosek T. D., działającego w imieniu własnym oraz J. T., D. T., S. T. i A. M., o przeprowadzenie referendum gminnego, którego przedmiotem będzie udzielenie odpowiedzi na pytanie: "Czy jesteś przeciw wprowadzeniu nazw ulic w gminie S. oraz jednocześnie czy jesteś za tym, aby Rada Gminy uchyliła (odrzuciła) Uchwałę Nr [...] Rady Gminy S. z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie nadania nazw ulicom w miejscowościach C., Ł., S., Z.?". Do wniosku dołączono 55 list zawierających 810 podpisów mieszkańców Gminy S., popierających inicjatywę referendum gminnego.
W dniu 24 lipca 2013r. Rada Gminy S. podjęła uchwałę Nr [....] w sprawie odrzucenia wniosku mieszkańców o przeprowadzenie referendum gminnego w sprawie nadania ulicom nazw w miejscowościach C., Ł., S., Z. Uchwała została podjęta na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013r. poz. 594) i art. 18 ustawy z dnia 15 września 2000r. o referendum lokalnym (Dz. U. z 2013r. poz. 706). Swoją uchwałę Rada Gminy S. wydała w oparciu o sporządzoną w dniu 24 lipca 2013r. opinię Komisji powołanej przez Radę Gminy S. do sprawdzenia, czy wniosek mieszkańców o przeprowadzenie referendum odpowiada przepisom ustawy. W opinii tej Komisja wniosła o odrzucenie przedmiotowego wniosku. Komisja w pierwszej kolejności zweryfikowała podpisy na listach poparcia i uznała, że liczba poprawnych wpisów jest wystarczająca dla poparcia wniosku o referendum. W dalszej kolejności Komisja zarzuciła, iż informacja inicjatorów nawiązująca do wcześniejszego zawiadomienia o referendum umieszczana na terenie całej Gminy wprowadzała w błąd mieszkańców ponieważ zwierała treści nieprawdziwe. Komisja stwierdziła, iż w informacji tej wskazywano na "część radnych" jako inicjatorów referendum, podczas gdy w rzeczywistości inicjatorem był tylko jeden radny. Ponadto podane koszty wymiany dokumentów nie miały pokrycia w rzeczywistości (np. karta kierowcy nie wymaga zmiany), a podane koszty zmiany w księgach wieczystych były informacją nieprawdziwą, gdyż mieszkańcy nie mają obowiązku zgłaszać zmian i tym bardziej ponosić kosztów, za wyjątkiem właścicieli posesji obciążonych kredytem hipotecznym. Zdaniem Komisji, nieprawdziwa była również informacja na temat kwoty 32.000 zł, opisanej jako koszty poniesione przez Urząd Gminy "na firmę doradczą". Komisja wyjaśniła, iż zgodnie z umową zawartą przez Gminę w dniu 20 sierpnia 2012r., dotyczącą sporządzenia rejestru miejscowości ulic i adresów dla Gminy S. wraz z dostawą oprogramowania, Gmina otrzymuje między innymi opracowanie bazy adresowej, weryfikację terenową bazy adresowej, opracowanie projektu przebiegu ulic, konsultacje społeczne, wydruk zawiadomień o zmianie numerów, opracowanie zestawień dla instytucji, wdrożenie portalu mapowego i przekazanie licencji na oprogramowanie. W/w umową zostały także objęte koszty związane z wydrukiem zawiadomień, tak więc i informacja o tych kosztach była nieprawdziwa.