Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 9 września 2013 r., sygn. IV SA/Gl 629/13

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym : Przewodniczący Sędzia WSA Teresa Kurcyusz - Furmanik (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Beata Kalaga - Gajewska Sędzia WSA Edyta Żarkiewicz Protokolant st. sekr. sąd. Ewa Pasiek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 27 sierpnia 2013 r. sprawy ze skargi Gminy W. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody [...] z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie wydania polecenia Komendantowi Komisariatu Policji przez Wójta Gminy oddala skargę.

Uzasadnienie

Rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia [...]r. Nr [...] Wojewoda Śląski, na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) stwierdził nieważność zarządzenia Nr [...] Wójta Gminy W. z dnia [...]r. wydanego na podstawie art. 11 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990r. o Policji (Dz. U. z 2011r. Nr 287 poz. 1687 ze zm.) w zw. z art. 7 ust. 1 i art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001r. Nr 142 poz. 1591). W akcie tym Wójt Gminy W. polecił Komendantowi Komisariatu Policji podjęcie działań zmierzających do usunięcia zagrożenia bezpieczeństwa i porządku publicznego, związanego z brakiem usunięcia śniegu, lodu i błota pośniegowego z chodników położonych wzdłuż dróg powiatowych na terenie Gminy W. Organ nadzoru uznał zaskarżone zarządzenie, jako wydane z naruszeniem zasady legalizmu, a więc sprzeczne z art. 7 Konstytucji RP, z którego treści wynika, iż organy administracji publicznej działają na podstawie i w granicach prawa. Jego zdaniem zarządzenie wójta, jako akt o charakterze władczym może dotyczyć wyłącznie podmiotów, które są wójtowi, jako organowi gminy, podporządkowane. Takim podmiotem nie jest Komendant Policji. Wójt Gminy W.nie posiadał więc kompetencji do wydania zarządzenia zawierającego polecenie skierowane do Komendanta Policji.

Oceniono też zaskarżony akt w kontekście powołanego w jego podstawie art. 11 ustawy o Policji przyznającego wójtowi gminy uprawnienie do żądania od Komendanta Policji przywrócenia stanu zgodnego z porządkiem prawnym lub podjęcia działań zapobiegających naruszeniu prawa, a także zmierzających do usunięcia zagrożenia bezpieczeństwa i porządku publicznego. Powołując się na wyjaśnienia Wójta Gminy W. skierowane do organu nadzoru oraz przedstawioną korespondencję prowadzoną przez Wójta z Główną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, Ministerstwem Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej oraz Powiatowym Zarządem Dróg w Ż. Wojewoda [...] stwierdził, iż przyczyną wydania zakwestionowanego zarządzenia było niewykonanie obowiązku utrzymania nawierzchni chodników położonych wzdłuż dróg powiatowych, w tym odśnieżanie i uprzątnięcie zalegającego na nich śniegu, lodu i błota pośniegowego. Organ nadzoru uznał, iż wskazana, sporna sytuacja, nie stanowi żadnej z przesłanek, o której mowa w art. 11 ustawy o Policji.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00