Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 18 września 2013 r., sygn. II SA/Gd 429/13
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Tamara Dziełakowska, Sędziowie Sędzia WSA Mariola Jaroszewska (spr.), Sędzia WSA Katarzyna Krzysztofowicz, Protokolant Starszy Sekretarz Sądowy Dorota Pellowska, po rozpoznaniu w dniu 18 września 2013 r. w Gdańsku na rozprawie sprawy ze skargi Gminy Miasta G. na decyzję Wojewody [...] z dnia 23 kwietnia 2013 r. nr [...] w przedmiocie przekształcenia użytkowania wieczystego w prawo własności oddala skargę.
Uzasadnienie
W dniu 1 lipca 2011 r. M. L. złożył wniosek o przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości, położonej w G. przy ul. Ł. karta mapy [[...]], oznaczonej jako działka nr [[...]] o pow. 1.188 m², dla której Sąd Rejonowy w prowadzi księgę wieczystą nr [[...]], stanowiącej własności Skarbu Państwa - [[...]].
Prezydent Miasta, wykonujący zadania starosty z zakresu administracji rządowej, wydał w dniu 12 stycznia 2013 r. decyzję nr [[...]], w której orzekł o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności w stosunku do przedmiotowej nieruchomości, ustalając jednocześnie opłatę z tego tytułu w wysokości 75 300,00 zł, przy zastosowaniu bonifikaty w wysokości 50%, ustalonej na podstawie art. 4 ust. 9 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości. Rozstrzygnięto również o obowiązku przekazania przez [[...]] na rzecz Prezydenta Miasta opłaty za przekształcenie w wysokości 25%. Decyzję wydano na podstawie art. 1 ust. 1 i ust. 3, art. 3 ust. 1 pkt 1, art. 4 ust. 1, 2, 9, 14 i 15 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości (Dz. U. z 2012 r., poz. 83).
Od powyższej decyzji odwołanie wniosła A. Zarzucono naruszenie prawa materialnego w zakresie nieprawidłowej interpretacji art. 4 ust 9 ustawy o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości, poprzez nieprawidłowe zastosowanie 50% bonifikaty od opłaty z tytułu przekształcenia oraz naruszenie prawa materialnego w zakresie nieprawidłowej interpretacji art. 4 ust. 14 ustawy poprzez nieprawidłowe ustalenie obowiązku przekazania na rzecz Prezydenta Miasta opłaty z tytułu przekształcenia w wysokości 25%, jak również naruszenie przepisów art. 7 i art. 107 § 1 i 4 k.p.a. poprzez niewyjaśnienie stanu faktycznego i nieprawidłowe odstąpienie od uzasadnienia decyzji.