Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 5 lipca 2013 r., sygn. II SA/Gl 220/13

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Iwona Bogucka, Sędziowie Sędzia WSA Włodzimierz Kubik (spr.), Sędzia WSA Maria Taniewska-Banacka, Protokolant starszy referent Aleksandra Gumuła, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 5 lipca 2013 r. sprawy ze skargi M. S. i M.S. na uchwałę Rady Miejskiej w Gliwicach z dnia 3 czerwca 2004 r. nr XX/529/2004 w przedmiocie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oddala skargę.

Uzasadnienie

Rada Miejska w Gliwicach w dniu 3 czerwca 2004 r. podjęła uchwałę Nr XX/529/2004 w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu obejmującego północną część miasta, stanowiącego dzielnicę Czechowice w Gliwicach (dalej m.p.z.p.).

M. S. i M. S. działając w oparciu o art. 101 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm. - dalej u.s.g.) w skardze do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach domagali się stwierdzenia nieważności regulacji zawartej w § 17 ust. 2 pkt 7 tej uchwały oraz zasądzenia kosztów postępowania..

Skarżący zarzucili, że kwestionowana przez nich część uchwały została podjęta z naruszeniem przepisów prawa materialnego, a to art. 53 ust. 2 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (j.t. Dz. U. z 2007 r., nr 16, poz. 94 ze zm.). W uzasadnieniu podali, że są właścicielami nieruchomości oznaczonej jako działka nr [...], obręb [...] przylegającej bezpośrednio do linii kolejowej. Na działce tej zgodnie z jej przeznaczeniem w planie miejscowym mają zamiar wybudować dom jednorodzinny. Dom ten chcą usytuować w odległości [...]m od granicy obszaru kolejowego, jednak na przeszkodzie temu stoją ustalenia zawarte w §15 ust. 2 pkt 3b w zw. z § 17 ust. 2 pkt 4 planu miejscowego, które nakazują jego posadowienie "nie bliżej niż 20,0 m licząc od granicy obszaru kolejowego". W przekonaniu skarżących regulacja ta narusza wskazany wyżej art. 53 ust. 2 ustawy o transporcie kolejowym. Zgodnie z tym przepisem budowle i budynki mogą być bowiem sytuowane w odległości nie mniejszej niż [...] m od granicy obszaru kolejowego, z tym że odległość ta od osi skrajnego toru nie może być mniejsza niż 20 m. W ocenie skarżących opisane wyżej ustalenia planu miejscowego nie tylko wkraczają w materię regulowaną przepisem rangi ustawowej, co jest niedopuszczalne, ale także w sposób rażący naruszają powołany przepis prawa materialnego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00