Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 20 czerwca 2013 r., sygn. IV SA/Wa 566/13

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Marta Laskowska-Pietrzak, sędzia WSA Jakub Linkowski (spr.), sędzia WSA Wanda Zielińska-Baran, Protokolant sekr. sąd. Julia Durka, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 6 czerwca 2013 r. sprawy ze skargi D. S.A. w W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w W. z dnia [...] stycznia 2013 r. nr [...] w przedmiocie wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej I. uchyla zaskarżoną decyzję; II. stwierdza, iż zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu do czasu uprawomocnienia się niniejszego wyroku; III. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w W. na rzecz skarżącej D. S.A. w W. kwotę 2448 (dwa tysiące czterysta czterdzieści osiem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia [...] października 2009 r. nr [...] Samorządowe Kolegium Odwoławcze w W. utrzymało w mocy decyzję Prezydenta W. z dnia [...] listopada 2007 r., orzekającą o wymierzeniu D. SA administracyjnej kary pieniężnej w wysokości 219 092,64 zł za usunięcie z terenu nieruchomości oznaczonych nr ew. [...] i [...] z obrębu [...], położonych w W., bez wymaganego zezwolenia drzew i krzewów.

W uzasadnieniu decyzji Kolegium wskazano, że w dniu 22 września 2006 r. przeprowadzone zostały komisyjne oględziny nieruchomości oznaczonej jako działka nr ew. [...] i [...] w W., stanowiącej Pasaż [...], w trakcie których stwierdzono brak na terenie budowy drzew i krzewów ujętych we wniosku inwestora o zezwolenie na wycięcie drzew i krzewów, za wyjątkiem morwy białej oraz klonu jawora. Podniesiono, iż przedmiotowy teren został wydzierżawiony od Miasta W. przez D. SA na okres 30 lat w celu przeprowadzenia przez dzierżawcę jego rewitalizacji i utrzymania. W dniu 14 kwietnia 2006 r. Spółka uzyskała w tym zakresie pozwolenie na realizację prac budowlanych, a następnie przystąpiła do realizacji inwestycji. Oznacza to, że w chwili usunięcia drzew i krzewów z przedmiotowego gruntu, jego posiadaczem była D. SA, a na terenie trwały prace budowlane prowadzone przez Spółkę. Odnosząc się do zarzutu odwołującej się Spółki, że usunięcie zieleni nastąpiło w trybie awaryjnym ze względu na kolizję z przebiegiem kabla energetycznego średniego napięcia wskazano, iż przesłanką zwalniającą od ponoszenia kar za usunięcie drzew jest uzyskanie zezwolenia na ich usunięcie. Ustawodawca przewidział wyjątki od zasady usuwania drzew lub krzewów po uprzednim uzyskaniu zezwolenia, które enumeratywnie wskazane zostały w art. 83 ust. 6 ustawy o ochronie przyrody. Oznacza to, że tylko samowolne usunięcie drzew lub krzewów w wymienionych enumeratywnie w powyższym przepisie sytuacjach nie powoduje wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej, co nie miało miejsca w przedmiotowej sprawie.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00