Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 20 maja 2013 r., sygn. III SA/Wa 3400/12

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Katarzyna Golat (sprawozdawca), Sędziowie sędzia WSA Bożena Dziełak, sędzia WSA Elżbieta Olechniewicz, Protokolant referent stażysta Katarzyna Smaga, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 20 maja 2013 r. sprawy ze skargi "T." sp. z o.o. w likwidacji z siedzibą w W. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w W. z dnia [...] października 2012 r. nr [...] w przedmiocie uchylenia decyzji dotyczącej podatku od towarów i usług za poszczególne miesiące 2003 r. i umorzenia postępowania oddala skargę

Uzasadnienie

1. Dyrektor Izby Skarbowej w W. zaskarżoną decyzją z [...] października 2012 r. nr [...] uchylił decyzję Dyrektora Urzędu Kontroli Skarbowej w W. z [...] stycznia 2008 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług za okresy od lipca do grudnia 2003 r. i umorzył postępowanie w sprawie. Decyzje te zapadły w następującym stanie faktycznym.

2. W Spółce z ograniczoną odpowiedzialnością "T." z siedzibą w W. w likwidacji (dalej jako "Spółka", "Strona" lub "Skarżąca") zostało przeprowadzone postępowanie kontrolne na podstawie postanowienia o wszczęciu postępowania kontrolnego oraz upoważnienia do przeprowadzenia kontroli podatkowej wydanych [...] czerwca 2007 r. przez Dyrektora Urzędu Kontroli w W.. Zakres kontroli obejmował prawidłowość rozliczeń z budżetem z tytułu podatku od towarów i usług za okresy od maja do grudnia 2003 r. Przeprowadzona kontrola została udokumentowana protokołem kontroli z 27 września 2007 r. Jak ustalono w trakcie czynności kontrolnych, zawiązana aktem notarialnym z dnia 11 kwietnia 1997 r. Rep. A Nr [...] "T." Sp. z o.o., której udziałowcami byli Gmina W. (49%) i E. S.A. (51%). powstała w celu zaprojektowania, budowy i współfinansowania [...]. W akcie tym Gmina W. zobowiązała się do dokończenia finansowania realizacji inwestycji "[...]" w części przewyższającej wartość środków własnych Spółki przeznaczonych przez Zgromadzenie Wspólników na realizację inwestycji oraz przejęcia nieodpłatnie wszystkich długów i wierzytelności oraz roszczeń Spółki istniejących w chwili otwarcia likwidacji Spółki wynikających z realizacji inwestycji "[...]". Aktem notarialnym z 7 kwietnia 2000 r. Rep. A [...] podjęto uchwałę w sprawie umorzenia udziałów Spółki E. w drodze obniżenia kapitału zakładowego Spółki. Wszystkie udziały w Spółce "T." zostały objęte przez Gminę W.. Aktem notarialnym z 8 marca 2005 r. Rep. A Nr [...] zmieniono umowę Spółki - między innymi określono, że czas trwania Spółki jest nieoznaczony. W dniu 26 czerwca 2003 r. w W. została zawarta umowa pomiędzy W. a Spółką "T.". W umowie tej wskazano wobec jakich wierzycieli Spółka miała długi, że wierzytelności te są wymagalne, nieprzedawnione i niezabezpieczone. Długi wymienione w tej umowie Spółka zaciągnęła na realizację inwestycji drogowej pod nazwą "[...]" prowadzonej na terenie W.. W § 4 ww. umowy zawarto między innymi, że "Zarządca drogi może uznać oraz zwrócić Spółce wartość nakładów Spółki (bez kosztów ubocznych) do wysokości nabytych przez Zarządcę drogi w trybie art. 518 § 1 k.c., o których mowa w § 1 umowy". Ponadto zwrot nakładów może być dokonany wyłącznie w formie potrącenia wierzytelności Zarządcy z wierzytelnością Spółki. Wykonanie prawa potrącenia przez Zarządcę drogi odbywa się niezwłocznie po spłaceniu wierzyciela Spółki przez Zarządcę drogi. W momencie potrącenia wierzytelności Spółka przekaże Zarządcy drogi protokołem zdawczo-odbiorczym do zaewidencjonowania część inwestycji odpowiadającą poniesionym w wysokości określonej w § 1 oraz w trybie określonym w § 2 ust. 2 umowy, przez Zarządcę drogi nakładom. Również w treści protokołu wskazano, że aneksem nr 1 do umowy z 26 czerwca 2003 r. dokonano zmian w § 2 ust 1 i 2 i § 3 ww. umowy. W § 2 ust. 1 zawarto "Długi, o których mowa w § 1 Spółka zaciągnęła na realizację inwestycji drogowej nazwanej "[...]", w tym zakończenie budowy tunelu prowadzonej na terenie W. w obrębie dróg krajowych i wojewódzkich". W dniu 8 lipca 2003 r. został sporządzony protokół zdawczo-odbiorczy pomiędzy kontrolowaną Spółką a Urzędem Miasta W., w którym Spółka wykonując postanowienia § 4 ust 4 umowy zawartej 26 czerwca 2003 r. przekazała do zaewidencjonowania Urzędowi Miasta sfinansowaną przez Miasto część inwestycji drogowej pod nazwą "[...]". W skład ww. części inwestycji drogowej o wartości brutto: [...] zł wchodzą nakłady wynikające z faktur zakupu wystawionych przez: "H." S.A. z siedzibą w W., ul [...], o wartości brutto: [...] zł, wartości netto: [...] zł, "B." Spółkę z o.o. z siedzibą w W., ul. [...], o wartości brutto: [...] zł, wartości netto: [...] zł. W dniu 16 lipca 2003 r. został sporządzony protokół zdawczo-odbiorczy pomiędzy kontrolowaną Spółką a Urzędem Miasta W., w którym Spółka wykonując postanowienia umowy przekazała do zaewidencjonowania Urzędowi Miasta część inwestycji drogowej pod nazwą "[...]". W skład ww. części inwestycji drogowej o wartości brutto: [...] zł (wartości netto: [...] zł) - wchodzą nakłady wynikające z faktur zakupu wystawione przez "Z." Spółka z o.o. z siedzibą w W., ul. [...]. W dniu 23 października 2003 r. został sporządzony protokół zdawczo-odbiorczy pomiędzy kontrolowaną Spółką a Urzędem Miasta W., w którym Spółka wykonując postanowienia umowy i aneksu nr 1 z 22 października 2003 r. przekazała do zewidencjonowania Urzędowi Miasta część inwestycji drogowej o wartości brutto: [...] zł, wartości netto: [...] zł, w skład której wchodziły nakłady wynikające z faktur zakupu wystawionych przez: "H." S.A. z siedzibą w W., ul [...], o wartości brutto: [...] zł, wartości netto: [...] zł, "B." Spółkę z o.o. z siedzibą w W., ul. [...], o wartości brutto: [...] zł, wartości netto: [...] zł. Spółka dokonała zmniejszenia nakładów inwestycyjnych przekazanych do Urzędu Miasta, które wcześniej zostały zaewidencjonowane na koncie "środki trwałe w budowie" jako nakłady inwestycyjne na podstawie faktur zakupu robót budowlanych w ogólnej kwocie: [...] zł. Pomimo, że w momencie zakupu usług budowlanych ewidencjonowano nakłady na koncie "środki trwałe w budowie" w wartości netto, to Spółka zmniejszenia nakładów na koncie "środki trwałe w budowie" dokonała w wartości brutto, tj. w kwocie [...] zł w korespondencji z kontem rozrachunkowym nr "[...]" Urzędu Miasta W.. W wyniku ustaleń kontroli stwierdzono również, że Spółka dokonała obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach zakupu omawianych wyżej nakładów inwestycyjnych. Przekazanie omawianych wyżej nakładów inwestycyjnych do Urzędu Miasta W. nastąpiło na podstawie protokołów zdawczo-odbiorczych z 8 lipca, 16 lipca i 23 października 2003 r. W protokołach zdawczo-odbiorczych wskazano, iż Miasto przyjmuje do zaewidencjonowania ww. część inwestycji, oświadczając, że wartość przyjętej części inwestycji odpowiada poniesionym na nią przez Miasto nakładom. W trakcie kontroli podatkowej przeprowadzono czynności sprawdzenia prawidłowości i rzetelności dokumentów przedstawionych przez Wydział Księgowości Wydatków Biura Księgowości i Kontrasygnaty Urzędu Miasta W.. Kontrolą objęto przelewy bankowe dotyczące zapłaty przez Urząd Miasta W. wierzytelności Spółki wobec wyżej wskazanych kontrahentów, a mianowicie: "H." S.A., "B." Sp. z o.o., "Z." Sp. z o.o. Kontrolującym okazano następujące przelewy Banku [...] w W. dotyczące zapłaty przez Urząd Miasta W. wierzytelności Strony: z dnia 08.07.2003 r. - na kwotę: [...] zł; z dnia 9.07.2003 r. - na kwotę: [...] zł; z dnia 16.07.2003 r. - na kwotę: [...] zł; z dnia 29.10.2003 r. - na kwoty: [...] zł, [...] zł, [...] zł, [...] zł, [...] zł; z dnia 27.10.2003 r. - na kwoty: [...] zł, [...] zł. Łączna wartość okazanych przelewów stanowi kwotę: [...] zł. Ponadto okazano kartotekę za okres 1.01.2003 r. - 31.12. 2003 r. konta [...], tj. "inwestycje", gdzie zaewidencjonowano przejętą część inwestycji w zamian za zapłacone wierzytelności w kwocie brutto: [...] zł. Organ kontroli skarbowej podniósł, iż zgodnie z art. 2 ust. 3 pkt 3b ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50, z późn. zm.), powoływanej dalej w skrócie jako "ustawa o VAT", opodatkowaniu podatkiem od towarów usług podlega wydanie towaru w miejsce świadczenia pieniężnego. Obowiązek podatkowy zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy powstaje z chwilą wydania, przekazania, zamiany, darowizny towaru. W ocenie organu obowiązek podatkowy powstał w tym przypadku w lipcu i październiku 2003 roku. Spółka na podstawie umowy z 26 czerwca 2003 r. wraz z aneksem z 22 października 2003 r., a także na podstawie protokołów zdawczo-odbiorczych przekazała do Urzędu Miasta nakłady inwestycyjne w miejsce świadczenia pieniężnego. Przekazując powyższe nakłady w miejsce świadczenia pieniężnego nie naliczyła podatku należnego od wartości przekazanych inwestycji i nie ujęła go w ewidencji sprzedaży ani nie rozliczyła w deklaracjach VAT-7 za lipiec i październik 2003 r. Dokonując rozliczenia organ podatkowy przyjął, iż w tym przypadku obrotem będzie wartość netto przekazanych nakładów inwestycyjnych. Wartość tych nakładów przyjęto z faktur zakupu. Natomiast podatek VAT przyjęto według stawek określonych w tych fakturach dla poszczególnych usług, tj. stawkę 7% stosowano do usług wymienionych w poz. 106 załącznika nr 3 do ustawy o VAT - "roboty ogólnobudowlane związane z budową obiektów mostowych, tuneli i przejść podziemnych". I tak w lipcu 2003 r. wartość przekazanych nakładów inwestycyjnych netto wyniosła: [...] zł, VAT: [...] zł, w tym: wg stawki 7% - [...] zł, VAT: [...] zł; wg stawki 22% - [...] zł, VAT: [...] zł. W październiku 2003 r. wartość przekazanych nakładów inwestycyjnych netto wyniosła: [...] zł, VAT: [...] zł, w tym: wg stawki 7% - 9 [...] zł, VAT: [...] zł; wg stawki 22% - [...] zł, VAT: [...] zł. Wg ustaleń zawartych w protokole kontroli z 27 września 2007 r., Spółka zaniżyła podatek należny: w lipcu 2003 r. o kwotę: 766 066,00 zł, w październiku 2003 r. o kwotę: 718 427,00 zł. Na podstawie art. 14c ust. 2 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz. U. z 2004 r. Nr 8, poz. 65, z późn. zm.), powoływanej dalej jako "ustawa o kontroli skarbowej", Strona złożyła do Urzędu Skarbowego W. korekty deklaracji podatku od towarów i usług za lipiec, sierpień, wrzesień, październik, listopad i grudzień 2003 r. Następnie 12 października 2007 r. zawiadomiła Urząd Kontroli Skarbowej w W. o powyższym fakcie. W złożonej korekcie deklaracji podatku od towarów i usług za lipiec 2003 r. zaniżyła należny podatek VAT o kwotę: 267,00 zł w stosunku do kwoty podatku należnego określonego w protokole kontroli z 27 września 2007 r., w związku z czym Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej w W. określił Spółce w podatku od towarów i usług za okresy od maja do grudnia 2003 r. nadwyżki podatku naliczonego nad należnym do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy oraz ustalił dodatkowe zobowiązanie podatkowe za lipiec 2003 r.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00