Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Postanowienie WSA w Gliwicach z dnia 15 maja 2013 r., sygn. II SA/Gl 148/13

Samorząd terytorialny; Odrzucenie skargi

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Rafał Wolnik, Sędziowie Sędzia WSA Iwona Bogucka, Sędzia WSA Maria Taniewska-Banacka (spr.), Protokolant st. sekretarz sądowy Magdalena Dąbek, po rozpoznaniu w dniu 15 maja 2013 r. na rozprawie sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego G. - Z. w G. na uchwalę Rady Miejskiej w T. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy p o s t a n a w i a odrzucić skargę.

Uzasadnienie

W dniu 30 maja 2006 r. Rada Miejska w Toszku podjęła uchwałę nr XXXVI/362/06 w sprawie: Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta i Gminy Toszek.

Uchwała została podjęta na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1, art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j.: Dz. U. 2001, Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 4 ust. 1 i 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j.: Dz. U. 2005, Nr 236, poz. 2008 z późn. zm.) w zw. z art. 10 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 175, poz. 1458). Została opublikowana w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego z dnia 31 lipca 2006 r., Nr 88, poz. 2492.

Pismem z dnia 31 grudnia 2012 r., wniesionym do organu w dniu 2 stycznia 2013 r., Prokurator Rejonowy Gliwice-Zachód w Gliwicach zaskarżył ww. uchwałę wnosząc o stwierdzenie jej nieważności w części obejmującej § 3 ust. 5 i 6, § 6 i § 13 ust. 2, § 16, § 17, § 18 i § 20 uchwały. Zaskarżonej uchwale w zakwestionowanych częściach zarzucił rażące naruszenie prawa, a to art. 5 ust. 1 i art. 6 ust. 1 w zw. z art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, polegające na nałożeniu na właścicieli nieruchomości w § 3 ust. 5 i ust. 6, § 13 ust. 2 regulaminu niewynikających z ustawy obowiązków dotyczących utrzymania porządku i czystości, jak i na określeniu w § 6 szczególnych obowiązków organizatorów imprez masowych w zakresie utrzymania porządku i czystości, mimo braku odpowiedniej delegacji ustawowej w tym zakresie, a zatem z przekroczeniem kompetencji danej Radzie Gminy, a także naruszenie prawa przez uregulowanie w § 16 obowiązków prowadzących hodowlę zwierząt gospodarskich, w tym ptactwa hodowlanego, co nastąpiło z przekroczeniem delegacji określonej w ustawie, a nadto poprzez brak wskazania w § 17 obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania mimo takiego wymogu wynikającego z ustawy i delegowanie uprawnienia w tym zakresie w § 18 na Burmistrza Toszka, po uzgodnieniu z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym przy jednoczesnym obciążeniu w § 20 kosztami deratyzacji właścicieli nieruchomości, tym samym, z przekroczeniem kompetencji przez Radę Gminy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00