Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 28 maja 2013 r., sygn. II SA/Bd 1245/12

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Grzegorz Saniewski (spr.) Sędziowie: Sędzia WSA Renata Owczarzak Sędzia WSA Jarosław Wichrowski Protokolant Katarzyna Kloska po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 14 maja 2013r. sprawy ze skargi Zakładowego Związku Zawodowego [...] i S.P. na uchwałę Sejmiku Województwa [...] z dnia [...] sierpnia 2012r. nr [...] w przedmiocie połączenia samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej oddala skargi.

Uzasadnienie

W dniu 27 sierpnia 2012 r. Sejmik Województwa [...] podjął uchwałę Nr XXV/422/12 w sprawie połączenia samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej - Szpitala Wojewódzkiego we [...] oraz Stacji Pogotowia Ratunkowego we [...](opubl. w Dz. Urz. Województwa [...] z dnia 6 września 2012 r., poz. 1758).

Skargi na tą uchwałę wnieśli: Zakładowy Związek Zawodowy Pracowników Pogotowia Ratunkowego we [...] oraz S. P.

Zakładowy Związek Zawodowy Pracowników Pogotowia Ratunkowego we [...](zwany dalej "Związkiem"), w oparciu o przepisy art. 91 ust. 1 stawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa w związku z art. 3 § 1 pkt 6 ustawy z dnia ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn. Dz.U. 2012 r., poz. 270 ze zm.) wniósł o stwierdzenie nieważności uchwały w całości.

W treści skargi Związek w pierwszej kolejności wskazał na uprawnienia i kompetencje związków zawodowych, określone ustawą z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. Nr 79, poz. 854 z późn. zm.), stwierdzając, iż jeżeli zdaniem związku zawodowego postępowanie samorządu terytorialnego (w tym sejmiku) lub pracodawcy jest niezgodne z prawem lub narusza zasady sprawiedliwości, związek może wystąpić do właściwego organu z żądaniem spowodowania usunięcia we właściwym trybie stwierdzonej nieprawidłowości (art. 23 ust 1 i 2 ustawy).

Zdaniem skarżącego Związku przyjęty przez Sejmik Województwa [...] (zwany dalej w skrócie "Sejmikiem") w dniu 25 czerwca 2012 r. projekt uchwały o połączeniu przedmiotowych ZOZ-ów w swojej treści dotyczył również prawa pracy, gdyż zapowiadana uchwała połączeniowa miała w zasadniczy sposób wpłynąć na sytuację bytową pracowników, zakres ich obowiązków pracowniczych, komfort pracy, pewność zatrudnienia i zarobków itp., dlatego też związki zawodowe działające w SP ZOZ Stacji Pogotowia Ratunkowego we [...] wspólnie oprotestowały zamiar połączenia i swoje stanowisko szczegółowo określiły w piśmie do Marszałka z 14 czerwca 2012 r. Sejmik wbrew obowiązkowi wynikającemu z art. 19 ust. 3 ustawy o związkach zawodowych, odrzucając stanowisko związku co do projektu uchwały, nie poinformował o tym związku na piśmie; nie podał uzasadnienia swojego stanowiska.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00