Wyrok WSA w Warszawie z dnia 16 kwietnia 2013 r., sygn. IV SA/Wa 2120/12
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Agnieszka Góra-Błaszczykowska (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Anna Falkiewicz-Kluj, Sędzia WSA Łukasz Krzycki, Protokolant sekr. sąd. Marek Lubasiński, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 16 kwietnia 2013 r. sprawy ze skargi S. Sp. z o.o. z siedzibą w K. na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia [...] czerwca 2012 r. nr [...] w przedmiocie określenia wysokości zobowiązania z tytułu opłaty za brak sieci za 2006 r. oddala skargę
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z dnia [...] czerwca 2012 r. (znak [...]) Główny Inspektor Ochrony Środowiska (dalej także: GIOŚ) po ponownym rozpatrzeniu sprawy, dotyczącej określenia na podstawie ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz.U. Nr 25, poz. 202, ze zm.; dalej: ustawa o recyklingu), wysokości zobowiązania S. Sp. z o.o. z siedziba w K. (dalej: skarżąca, Spółka) z tytułu opłaty za brak sieci za 2006 r. na kwotę 626.664 zł oraz stwierdzenia nadpłaty w wysokości 26.856, 00 zł w opłacie za brak sieci za 2006 r., orzekł o utrzymaniu w mocy swojej decyzji z dnia [...] stycznia 2012 r. (znak [....]).
W uzasadnieniu zaskarżonej decyzji GIOŚ wskazał, że w dniu 8 sierpnia 2011 r. wpłynął do niego wniosek Spółki o zwrot nadpłaty opłaty za brak sieci pojazdów za 2006 r. uiszczonej przez Spółkę na podstawie art. 14 ust. 1-4 ustawy o recyklingu w wysokości 653.500, 00 zł, podczas gdy należna wysokość opłaty za brak sieci w 2006 r. wynosi 0 zł, wobec braku zgodności norm ustawy o recyklingu statuujących obowiązek naliczenia opłaty za brak sieci z Konstytucją RP i europejskimi prawami podstawowymi. Na wypadek nieuwzględnienia powyższego wniosku Spółka wniosła o zwrot nadpłaty opłaty za brak sieci za 2006 r. w wysokości 99,5% uiszczonej opłaty, tj. w kwocie 650.297,85 zł, wobec wywiązania się przez Spółkę z obowiązku zapewnienia sieci zbierania pojazdów w 99, 51%.