Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 23 stycznia 2013 r., sygn. III SA/Wr 507/12
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Magdalena Jankowska-Szostak (sprawozdawca), Sędzia NSA Józef Kremis, Sędziowie Sędzia NSA Anna Moskała, Protokolant Katarzyna Dziok, po rozpoznaniu w Wydziale III na rozprawie w dniu 23 stycznia 2013 r. sprawy ze skargi Wojewody D. na § 37 ust. 2 pkt 6; § 51 ust. 3 we fragmencie "w Biurze Rady"; § 61 ust. 5 we fragmencie "w Biurze Rady"; § 63; § 64 pkt 6; § 69 ust. 2 we fragmencie "za pośrednictwem Biura Rady" § 80 ust. 2 pkt 3 i pkt 6; § 83 ust. 1 we fragmencie "w Biurze Rady" oraz § 83 ust. 2 uchwały Rady Miejskiej w M. z dnia [...] czerwca 2012 r. nr [...] w przedmiocie uchwalenia Statutu Gminy M. I. stwierdza nieważność § 37 ust. 2 pkt 6; § 51 ust. 3 we fragmencie "w Biurze Rady"; § 61 ust. 5 we fragmencie "w Biurze Rady"; § 63; § 64 pkt 6; § 69 ust. 2 we fragmencie "za pośrednictwem Biura Rady"; § 80 ust. 2 pkt 3 i pkt 6; § 83 ust. 1 we fragmencie "w Biurze Rady" oraz § 83 ust. 2 uchwały Rady Miejskiej w M. nr [...] z dnia [...] czerwca 2012 r. ; II. określa, że zaskarżona uchwała w części opisanej w punkcie I nie podlega wykonaniu do dnia prawomocności wyroku; III. oddala wniosek strony skarżącej o zasądzenie kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Wojewoda D. wniósł skargę na uchwałę nr [...] Rady Miejskiej w M. z dnia [...] czerwca 2012 r. w sprawie uchwalenia statutu Gminy M. domagając się stwierdzenia nieważności
1) § 37 ust. 2 pkt 6),
2) 51 ust. 3 we fragmencie "w Biurze Rady", § 61 ust. 5 we fragmencie " w Biurze Rady" , § 83 ust. 1 we fragmencie "w Biurze Rady", § 69 ust. 2 we fragmencie " za pośrednictwem Biura Rady", § 63
3) § 64 pkt 6),
4) § 80 ust. 2 pkt 6,
5) § 80 ust. 2 pkt 3 tej uchwały.
Organ nadzoru wskazał, że w świetle art. 18 ust 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 Nr 142, poz.1591 ze zm.), zwanej w dalszej części uzasadnienia w skrócie u.s.g "Do wyłącznej właściwości rady gminy należy uchwalanie statutu gminy, natomiast zgodnie z art. 3 ust. 1 u.s.g. " O ustroju gminy stanowi jej statut", tym samym udzielona Radzie norma kompetencyjna ma dość w szeroki zakres, co w opinii organu nie oznacza jednak dowolności w zakresie ustalania statutu gminy. Zgodnie z art. 7 Konstytucji RP - organy władzy publicznej działają granicach i na podstawie prawa. Oznacza to, iż każda norma kompetencyjna musi być tak realizowana, aby nie naruszała innych przepisów ustawy. Organ nadzoru przywołał treść art. 94 Konstytucji RP i podkreślił, że podejmując akty prawa miejscowego w oparciu o normę ustawową organ stanowiący musi ściśle uwzględniać wytyczne zawarte w upoważnieniu. Według Wojewody w nauce prawa oraz w orzecznictwie ugruntował się pogląd, że naczelną zasadą prawa administracyjnego jest zakaz domniemania kompetencji, a normy kompetencyjne powinny być interpretowane ściśle, literalnie. Obowiązuje zakaz wykładni rozszerzającej przepisów kompetencyjnych oraz wyprowadzania kompetencji w drodze analogii. Na tę okoliczność organ powołał tezę wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 28 czerwca 2000 r. (K 25/99, OTK 2000/5/141).