Orzeczenie
Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 9 stycznia 2013 r., sygn. I SA/Wr 1299/12
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Marta Semiczek, Sędziowie: Sędzia WSA Maria Tkacz-Rutkowska, Sędzia WSA Tomasz Świetlikowski (sprawozdawca), Protokolant: Katarzyna Trzęsicka, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 9 stycznia 2013 r. sprawy ze skargi M. P. na decyzję Dyrektora Izby Celnej we W. z dnia [...] sierpnia 2012 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego oddala skargę.
Uzasadnienie
Przystępując do rozstrzygania, Sąd przyjął stan faktyczny i prawny sprawy j/n.
Przedmiotem skargi M. P. (dalej: podatnik, strona, skarżący) jest decyzja Dyrektora Izby Celnej we W. (dalej: Dyrektor IC) z [...] sierpnia 2012 r. nr [...], utrzymująca w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego we W. (dalej: Naczelnik UC) z [...] maja 2012 r. (nr [...]) w przedmiocie określenia podatku akcyzowego z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego.
Z akt sprawy wynika, że w firmie podatnika funkcjonariusze Urzędu Celnego przeprowadzili kontrolę w zakresie prawidłowości rozliczeń w podatku akcyzowym
z tytułu obrotu samochodami za okres od [...] lipca 2007 r. do [...] grudnia 2009 r. Ustalili, że podatnik zakupił od kontrahenta węgierskiego (A. z/s w B.)
- w okresie od października 2007 r. do marca 2008 r. - łącznie 13 pojazdów marki [...]. Bezspornym jest, że pojazdy te zakupiono jako samochody osobowe, co zostało potwierdzone na fakturach zakupu zapisem kodu Nomenklatury Scalonej CN 8703. Podatnik wyjaśnił, że pojazdy nabywał w celu ich przebudowy dla potrzeb górnictwa, energetyki lub wojska. Po przerobieniu (zgodnie
z wymaganiami odbiorcy) na samojezdne wozy transportowe (m. in. wozy górnicze przeznaczone do eksploatacji w podziemnych wyrobiskach kopalń metali kolorowych), pojazdy te sprzedawano jako pojazdy specjalne, ciężarowe lub osobowo-ciężarowe.
W toku postępowania podatnik nie kwestionował, że opisane wyżej pojazdy były samochodami osobowymi (CN 8703) nabytymi wewnątrzwspólnotowo (w rozumieniu art. 2 pkt 11 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym /Dz. U. nr 29, poz. 257 ze zm. - dalej: u.p.a./) i często nie posiadały ważnej homologacji (np. z uwagi na wysoką emisję spalin), co nie miało jednak żadnego znaczenia, gdyż ze względu na miejsce eksploatacji (podziemne wyrobiska, drogi wewnętrzne na lotniskach, poligony wojskowe) pojazdy te nie wymagały rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. Podatnik podnosił, że dla oceny istnienia obowiązku podatkowego w zakresie akcyzy istotne jest nie tyle zaliczenie samochodu do kodu CN 8703, ile przeznaczenie pojazdu tj. cel dla którego doszło do jego nabycia. Zdaniem podatnika, o opodatkowaniu akcyzą decydować powinna możliwość rejestracji nabytego pojazdu na terenie kraju. W jego opinii, dopiero czynność rejestracji powoduje powstanie obowiązku podatkowego, co wynika z art. 82 u.p.a. Według podatnika, skoro nabywane przez niego pojazdy nigdy nie będą dopuszczone do ruchu i nie będą zarejestrowane na terytorium kraju w oparciu o przepisy prawa o ruchu drogowym, to w jego przypadku nie wystąpi obowiązek zapłaty podatku akcyzowego od ich nabycia wewnątrzwspólnotowego. Ponadto, za brakiem podstaw do zapłaty akcyzy przemawia - w jego ocenie - brak możliwości przedstawienia wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej pojazd z homologacji, gdyż pojazd takiej homologacji nie posiada i - z uwagi na cel jego nabycia - nie będzie posiadał. Na potwierdzenie swoich racji podatnik przedłożył opinię adwokata i powołał się na wykładnię prawa zawartą w indywidualnej interpretacji Ministra Finansów (z dnia [...] stycznia 2008 r.) skierowanej do innego podmiotu.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right