Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 30 stycznia 2013 r., sygn. IV SA/Po 951/12
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Izabela Bąk-Marciniak ( spr ) Sędziowie WSA Donata Starosta WSA Anna Jarosz Protokolant st.sekr.sąd. Krystyna Pietrowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 30 stycznia 2013 r. sprawy ze skargi Rzecznika Praw Obywatelskich na uchwałę Rady Powiatu w Ś. z dnia [...] czerwca 2011 r. nr [...] zmienionej uchwałą z dnia [...] stycznia 2012 r. nr [...] w przedmiocie likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Szpital w Ś. oddala skargę
Uzasadnienie
Rzecznik Praw Obywatelskich w dniu 5 września 2012r. złożył skargę na podstawie art.50 § 1 i art. 53 § 3 w zw. z art.3 § 2 pkt 5 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2012r., poz.270) oraz art.14 pkt 6 ustwy z dnia 15 lipca 1987r. o Rzeczniku Praw Obywatelskich (Dz.U. z 2001r., Nr 14, poz.147 ze zm.), na § 6 ust.2 i 3 uchwały nr [...] Rady Powiatu w Ś. z dnia [...] czerwca 2011r. w sprawie likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Szpital w Ś. Zaskarżonemu paragrafowi zarzucił naruszenie art.60 ust.4b pkt 5 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz.U. z 2007r., nr 14, poz.89) oraz art.60 ust.4 w zw. z art.206 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011r. o działalności leczniczej (Dz.U. nr 112, poz.654) i wniósł o stwierdzenie nieważności zaskarżonej uchwały.
W uzasadnieniu wskazał, iż w zaskarżonej uchwale postanowiono o likwidacji SP ZOZ Szpital w Ś., ustalono dzień otwarcia likwidacji, określono sposób zadysponowania składnikami materialnymi i niematerialnymi likwidowanego szpitala, a także wskazano sposób, w jaki osobom korzystającym ze świadczeń zdrowotnych likwidowanego szpitala zapewnione zostanie dalsze, nieprzerwane udzielanie takich świadczeń. Ponadto w § 6 ust.2 uchwały ustalono, że zakończenie czynności likwidacyjnych zakładu nastąpi w terminie do dnia 31 grudnia 2021r., zaś w § 6 ust.3 uchwały dodano regulacje przewidujące możliwość skrócenia terminu zakończenia czynności likwidacyjnych. W grudniu 2011r. do Rzecznika Praw Obywatelskich wpłynęła skarga wierzycieli likwidowanego SP ZOZ Szpital w Ś. Wierzyciele podnieśli, że likwidowany szpital jest mocno zadłużony, nie opłacił wielu faktur wystawionych przez dostawców środków farmaceutycznych i materiałów medycznych oraz wykonawców robót budowlanych. Łączna kwota należności egzekwowanych od SP ZOZ Szpital w Ś. wynosi ponad 38,7 mln zł, jednak ruchomości dłużnika, jego środki na rachunkach bankowych oraz wierzytelności wobec NFZ, z których prowadzona jest egzekucja, pozwalają jedynie na minimalne zaspokojenie wierzycieli. Zdaniem skarżących, możliwość wyegzekwowania należności, które jest im winien szpital, uległaby znaczącej poprawie, gdyby zobowiązania SP ZOZ Szpital w Ś. przeszły na Powiat Ś., do czego zgodnie z art.60 ust.6 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej doszłoby po zakończeniu likwidacji szpitala. Uchwała w sprawie likwidacji stanowi, że czynności likwidacyjne zakończą się w terminie do 31 grudnia 2021r., co powoduje, że przejęcie przez Powiat Ś. zobowiązań likwidowanego szpitala nastąpi dopiero po upływie 10 lat. W ocenie wierzycieli, określając tak odległą datę zakończenia czynności likwidacyjnych Rada Powiatu w Ś. celowo zamierzała odroczyć moment, gdy zobowiązania likwidowanego szpitala przejmie z mocy prawa Powiat Ś. Okres dziesięciu lat nie jest potrzebny do przeprowadzenia likwidacji zakładu. Konsekwencją uchwalenia takich regulacji jest sztuczne i niepotrzebne wydłużenie procesu likwidacji szpitala oraz uniemożliwienie pełnego zaspokojenia wierzycieli z uwagi na ograniczone środki majątkowe likwidowanego szpitala, z których można przeprowadzić egzekucję wierzytelności. Po dokonaniu analizy przepisów uchwały Rady Powiatu w Ś., Rzecznik stwierdził, iż są one sprzeczne z prawem, a ponadto negatywnie ingerują w sferę praw osób prawnych, będących wierzycielami likwidowanego Zakładu. W myśl bowiem art.60 ust.4b pkt 5 ustayw o zakładach opieki zdrowotnej, jednym z elementów uchwały likwidacyjnej jest oznaczenie dnia zakończenia czynności likwidacyjnych. Organ stanowiący był więc obowiązany wskazać konkretną datę sfinalizowania procesu likwidacji. Tymczasem § 6 ust.2 zaskarżonej uchwały określa nie dzień zakończenia czynności likwidacyjnych, lecz termin, czyli pewien okres, w jakim powinno nastąpić zakończenie tych czynności. Użycie przez uchwałodawcę sformułowania "w terminie do dnia 31 grudnia 2021r." oznacza bowiem, że czynności likwidacyjne mogą zakończyć się każdego dowolnego dnia, począwszy od dnia następującego po dniu otwarcia likwidacji, aż do dnia 31 grudnia 2021r. włącznie. Powołany przepis uchwały nie spełnia zatem wymogu określonego w art.60 ust.4b pkt 5 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, bowiem nie ustala jednej, konkretnej daty, kiedy zakończone zostaną czynności likwidacyjne. Niezgodny z prawem jest również § 6 ust.3 zaskarżonej uchwały, który przewiduje możliwość skrócenia terminu zakończenia czynności likwidacyjnych. W powołanym przepisie uchwałodawca posłużył się zwrotem "termin zakończenia czynności likwidacyjnych", oznaczającym przedział czasu przeznaczony na przeprowadzenie i zakończenie likwidacji zakładu. Jeżeli intencją Rady Powiatu było zamieszczenie w uchwale regulacji potwierdzających możliwość dokonania zmiany daty zakończenia czynności likwidacyjnych, przepis § 6 ust.3 uchwały powinien brzmieć: "dzień zakończenia czynności likwidacyjnych może ulec zmianie". Poza tym na mocy art.206 ustawy o działalności leczniczej Rada Powiatu w Ś. była obowiązana dostosować działalność likwidowanego SP ZOZ Szpital w Ś. do przepisów przedmiotowej ustawy w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie tego aktu normatywnego (w terminie do dnia 1 lipca 2012r.). Według stanowiska Ministra Zdrowia wspomniany wymóg oznacza, że likwidacja samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej rozpoczęta pod rządami ustawy o zakładach opieki zdrowotnej powinna zostać zakończona najpóźniej w dniu 30 czerwca 2012r. Zgodnie bowiem z art.60 ust.4 ustawy o działalności leczniczej, okres od dnia otwarcia likwidacji do dnia jej zakończenia nie może być dłuższy niż 12 miesięcy. Z zaskarżonej uchwały wynika, że Rada Powiatu nie dostosowała regulacji określających termin zakończenia czynności likwidacyjnych do postanowień art.60 ust.4 ustawy o działalności leczniczej.