Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Opolu z dnia 20 grudnia 2012 r., sygn. II SA/Op 523/12

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Daria Sachanbińska - spr. Sędziowie Sędzia WSA Teresa Cisyk Sędzia WSA Elżbieta Kmiecik Protokolant Sekretarz sądowy Mariola Krzywda po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 20 grudnia 2012 r. sprawy ze skargi P. B. na decyzję Opolskiego Komendanta Wojewódzkiego Policji w Opolu z dnia 5 września 2012 r., nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania funkcjonariuszowi Policji pomocy finansowej na uzyskanie domu 1) uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Komendanta Miejskiego Policji w Opolu z dnia 12 lipca 2012 r., nr [...], 2) określa, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu w całości

Uzasadnienie

Decyzją nr [...] z 12 listopada 2012 r. Komendant Miejski Policji w Opolu, działając na podstawie art. 94 ust. 1 i 97 ust. 5 ustawy z dnia 6 kwietnia1990 r. o Policji (Dz. U. z 2011 r. Nr 287, poz. 1687 ze zm.), §1 i § 3a ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 17 października 2001 r. w sprawie pomocy finansowej na uzyskanie lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego przez policjantów (Dz. U. Nr 131, poz. 1468 ze zm.), odmówił P. B. przyznania pomocy finansowej na uzyskanie domu jednorodzinnego w [...] przy ul. [...]. Organ podał, że P. B., który pełni służbę w Policji od 25 lipca 2003 r., a w służbie stałej od 25 lipca 2006 r., złożył 17 maja 2012 r. wniosek w sprawie przyznania pomocy finansowej na uzyskanie domu jednorodzinnego w [...] przy ul. [...]. Do wniosku dołączył kserokopię m.in. umowy darowizny z 19 września 2008 r. domu w [...] przy ul. [...] oraz metryki projektu w części dotyczącej opisu technicznego domu oraz mapek z powierzchniami zabudowy przedmiotowego domu, a także oświadczenia i wyjaśnienia dotyczące powierzchni uzyskanego domu. Na podstawie zebranego materiału dowodowego organ ustalił, że żona funkcjonariusza na mocy umowy darowizny (akt notarialny z 19 września 2008 r.) otrzymała budynek mieszkalny o powierzchni użytkowej 194,46m². i powierzchni mieszkalnej 121,23 m². Na dzień złożenia wniosku strona legitymowała się uprawnieniami do pięciu norm zaludnienia (wnioskodawca, żona A., córki M. i F., syn I.). Biorąc pod uwagę to, że policjantowi i każdemu członkowi jego rodziny przysługuje od 7 m² do 10m² powierzchni mieszkalnej, zgodnie z treścią § 3 rozporządzenia MSWiA z dnia 18 maja 2005 r. w sprawie szczegółowych zasad przydziału, opróżniania i norm zaludnienia lokali mieszkalnych oraz przydziału i opróżniania tymczasowych kwater przeznaczonych dla policjantów (Dz. U. z 2005 r. Nr 105, poz. 884 ze zm.), dom który otrzymała małżonka P. B. zapewniał przysługujące mu normy zaludnienia. Na podstawie stosownych zaświadczeń ustalono także, że wskazany dom znajduje się w miejscowości pobliskiej (art. 88 ust. 4 ustawy o Policji). Następnie organ pierwszej instancji wywodził, że realizacja wynikającego z art. 88 ustawy o Policji prawa do lokalu mieszkalnego może nastąpić w sposób przewidziany w ustawie, a w szczególności poprzez przydział lokalu mieszkalnego na podstawie decyzji administracyjnej, przyznanie prawa do pomocy finansowej na uzyskanie lokalu mieszkalnego w spółdzielni mieszkaniowej albo domu jednorodzinnego lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość (art. 94 w/w ustawy). Przepisy te wskazują, że chodzi w nich o pomoc finansową, która umożliwi policjantowi uzyskanie lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego, nie może więc otrzymać takiej pomocy w przypadku, gdy uzyskał już wcześniej wskazany lokal. Zdaniem organu, omawianego uprawnienia nie można rozpatrywać w oderwaniu od treści art. 95 ust. 1 pkt 1-4 ustawy o Policji, wedle którego lokalu mieszkalnego na podstawie decyzji administracyjnej nie przydziela się policjantowi m.in. w sytuacji, gdy jego małżonek posiada dom jednorodzinny w miejscowości, w której policjant pełni służbę, lub w miejscowości pobliskiej. W okolicznościach sprawy pomoc finansowa nie byłaby przeznaczona na uzyskanie domu jednorodzinnego, gdyż małżonka P. B. uzyskała już dom jednorodzinny. Ponadto rozporządzenie MSWiA z dnia 17 października 2001 r. wskazuje dokumenty jakie funkcjonariusz powinien dołączyć do wniosku o przyznanie pomocy finansowej i świadczą one o tym, że pomoc finansowa wiąże się z poniesieniem przez policjanta wydatków na uzyskanie mieszkania bądź domu. Uzyskanie domu na podstawie darowizny nie spełnia tej przesłanki, co potwierdza orzeczenie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 16 marca 2011 r., sygn. akt III SA/Łd 52/11. W podsumowaniu organ stwierdził, że skoro P. B. nie spełnia warunków do otrzymania lokalu mieszkalnego na podstawie decyzji administracyjnej, gdyż jego małżonka posiada dom w miejscowości pobliskiej odpowiadający przysługującym mu normom zaludnienia, to brak jest podstaw do przyznania pomocy finansowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00