Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 27 września 2012 r., sygn. II SA/Go 536/12
Dnia 27 września 2012 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Maria Bohdanowicz (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Jacek Jaśkiewicz Sędzia WSA Aleksandra Wieczorek Protokolant sekr. sąd. Małgorzata Zacharia-Gardzielewska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 27 września 2012 r. sprawy ze skargi P S.A. na decyzję Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie ochrony przeciwpożarowej oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z [...] maja 2012r. nr [...] Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej, działając na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (t.j. Dz. U. z 2009 r. Nr 12, poz. 68 ze zm.) dalej w skrócie u.p.s.p. oraz art. 104 i 107 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.), w związku z uchybieniami naruszającymi przepisy przeciwpożarowe opisanymi w protokole z dnia [...] kwietnia 2012r. z czynności kontrolno-rozpoznawczych na terenach leśnych Nadleśnictwa wraz ze znajdującymi się w ich obrębie trasami linii kolejowych w granicach powiatu, nakazał zarządcy linii kolejowej - P Spółce Akcyjnej w ustalonym terminie do 29 czerwca 2012 r., dokonać mineralizacji pasów przeciwpożarowych oddzielających las będący w granicach administracyjnych Nadleśnictwa, od linii kolejowej na trasie nr [...], na odcinku od 272,548 km do 277,520 km. Podstawę prawna nałożonego obowiązku stanowił § 38 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów (Dz. U. z 2010 r. Nr 109, poz. 719), a także art. 17 ust. 1 pkt 1 i 3 oraz art. 55 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 16, poz. 94 ze zm.)
W uzasadnieniu organ pierwszej instancji przytoczył i omówił przepisy prawa stanowiące podstawę wydania decyzji, zwrócił m.in. uwagę, że zgodnie z art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym zarządcy i przewoźnicy kolejowi oraz użytkownicy bocznic kolejowych zobowiązani są spełniać warunki techniczne i organizacyjne zapewniające bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego, ochronę przeciwpożarową i ochronę środowiska. Przepis ten jasno wskazuje podmioty odpowiedzialne za zapewnienie bezpieczeństwa ruchu oraz właściwego poziomu ochrony przeciwpożarowej. Warunkiem technicznym zapewniającym bezpieczne prowadzenie ruchu oraz ochronę przeciwpożarową jest właściwe urządzenie i utrzymywanie pasów przeciwpożarowych oddzielających las od linii kolejowych. Z uwagi na warunki użytkowania przez tabor jezdny linii kolejowych, trasy tych linii stanowią zagrożenie pożarowe dla lasów, a nie odwrotnie. Główne zagrożenie stanowią snopy iskier wydobywające się z miejsca styków kół z szynami kolejowymi w momencie hamowania oraz rozgrzane i rozżarzone uszkodzone lub zablokowane elementy układu hamowania taboru jezdnego, które mogą być odrzucane na znaczną odległość.