Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 13 września 2012 r., sygn. II SA/Go 531/12
Dnia 13 września 2012 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Grażyna Staniszewska Sędziowie Sędzia WSA Jacek Jaśkiewicz (spr.) Sędzia WSA Michał Ruszyński Protokolant sekr. sąd. Małgorzata Zacharia-Gardzielewska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 13 września 2012 r. sprawy ze skargi P S.A. na decyzję Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie ochrony przeciwpożarowej oddala skargę.
Uzasadnienie
1. Komendant Wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej decyzją z dnia [...] maja 2012 r., nr [...], działając na podstawie art. 27 i art. 11a ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991r. o Państwowej Straży Pożarnej (Dz.U. z 2009r. Nr 12, poz. 68 ze zm.) oraz art. 138 § 1 pkt 2 Kodeksu postępowania administracyjnego, po rozpatrzeniu odwołania P SA od decyzji Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej z dnia [...] kwietnia 2012r., nr [...] uchylił zaskarżoną decyzję organu pierwszej instancji w części dotyczącej terminu wykonania obowiązku i orzekając co do istoty sprawy przedłużył termin jej wykonania do dnia 30 czerwca 2012 r. W pozostałym zakresie utrzymał zaskarżoną decyzję w mocy.
Wydanie zaskarżonej decyzji poprzedziło postępowanie administracyjne o następującym przebiegu: Komendant Miejski Państwowej Straży Pożarnej decyzją z dnia [...] kwietnia 2012r., nr [...] nakazał skarżącej spółce odnowienie i utrzymanie pasów przeciwpożarowych oddzielających czynne torfowiska kolejowe od obszarów leśnych Nadleśnictwa [...], na odcinkach wymienionych w protokole z czynności kontrolno-rozpoznawczych w stanie zapewniającym ich użyteczność przez cały rok, w terminie do dnia 31 maja 2012r.
Z nałożeniem wymienionych obowiązków nie zgodziła się P S.A., która złożyła odwołanie w sprawie. Polemizując ze stanowiskiem organu strona skarżąca podniosła, że ustawa o transporcie kolejowym nie wskazuje jednoznacznie podmiotów zobowiązanych do wykonania i utrzymania pasów przeciwpożarowych. Strona skarżąca zwróciła uwagę, że analiza obowiązujących przepisów ustawy o transporcie kolejowym wskazuje jedynie, że zarządcy infrastruktury kolejowej przysługuje uprawnienie do uzyskania odszkodowania za urządzanie i utrzymywanie pasów przeciwpożarowych.