Orzeczenie
Wyrok WSA w Łodzi z dnia 9 maja 2012 r., sygn. II SA/Łd 1042/11
Dnia 9 maja 2012 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi - Wydział II w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Joanna Sekunda-Lenczewska Sędziowie Sędzia NSA Anna Stępień (spr.) Sędzia NSA Grzegorz Szkudlarek Protokolant asystent sędziego Jarosław Moraczewski po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 9 maja 2012 roku sprawy ze skargi A. Z. i R. Z. na uchwałę Rady Miejskiej w Ł. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie uchwalenia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Ł. oddala skargę.
Uzasadnienie
W dniu [...]r. Rada Miejska w Ł. na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 2 i pkt 5 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001r. nr 142, poz. 1591 ze zm.) oraz art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. nr 80, poz. 717 ze zm.) podjęła uchwałę nr [...] w sprawie uchwalenia "Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Ł.".
W dniu 3 czerwca 2011r. A. Z. i R. Z. wezwali Radę Miejską w Ł. do usunięcia naruszenia prawa w trybie art. 101 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, z uwagi na jej niezgodność z prawem oraz naruszenie ich interesu prawnego. Państwo Z. podkreślając, iż są właścicielami nieruchomości przy ul. A [...], zarzucili kwestionowanej uchwale w szczególności naruszenie art. 1 ust. 2 pkt 6 i pkt 7, art. 10 ust. 1, art. 11 pkt 1-3, pkt 12 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Dodatkowo podnieśli, iż uchwała ta narusza ich prawa majątkowe, w szczególności prawo własności i prawa z nim związane.
W dniu 7 lipca 2011r. Rada Miejska w Ł. podjęła uchwałę w sprawie uznania za niezasadne wezwania A. Z. i R. Z. do usunięcia naruszenia prawa dokonanego uchwałą Rady Miejskiej w Ł. z dnia [...]r. W uzasadnieniu Rada Miejska w Ł. podniosła, że Studium stanowi akt kierownictwa wewnętrznego, adresowany do organów gminy (uchwałodawczego i wykonawczego), kształtujący i wytyczający kierunki polityki przestrzennej gminy oraz lokalnych zasad zagospodarowania przestrzennego, których konkretyzacja następuje poprzez tworzenie i uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Zapisy Studium nie naruszają, ponieważ nie mogą naruszać, interesu prawnego lub uprawnienia kogokolwiek. Stosownie bowiem do art. 9 ust. 5 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, studium nie jest aktem prawa miejscowego (przepisem gminnym), a jedynie aktem wytyczającym politykę gminy w sferze planowania przestrzennego. Poza ogólnikowym powołaniem się na prawo własności, wzywający nie wskazują, aby naruszenie ich interesu prawnego lub uprawnienia miało charakter realny. Nie została więc spełniona przesłanka umożliwiająca skuteczne zakwestionowanie uchwały rady gminy, o której stanowi art. 101 ustawy o samorządzie gminnym. W żadnej mierze nie zostały naruszone przepisy ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym w trakcie procedowania i uchwalenia studium. Studium uwzględnia wszystkie prawne aspekty kształtowania polityki przestrzennej, oparte o rozważenie istniejących uwarunkowań oraz o podstawowy dla tych działań obowiązek dbałości o ład przestrzenny i zrównoważony rozwój. Rozstrzygnięcie w sprawie wniosków, a następnie uwag zgłaszanych przez wzywających, zostało uzasadnione i wyjaśnione.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right