Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 19 kwietnia 2012 r., sygn. III SA/Wa 2540/11

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodnicząca Sędzia WSA Beata Sobocha (sprawozdawca), Sędziowie Sędzia WSA Sylwester Golec, Sędzia WSA Maciej Kurasz, Protokolant referent stażysta Paweł Jurczyński, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 19 kwietnia 2012 r. sprawy ze skargi A. sp. z o.o. z siedzibą w W. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia [...] maja 2011 r. nr [...] w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych oddala skargę

Uzasadnienie

W dniu 15 lutego 2011 r. A. spółka z o.o. (dalej jako: “Skarżąca") złożyła wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego

w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych

w zakresie opodatkowania ponoszonych przez pracodawcę świadczeń medycznych.

We wniosku przedstawiła następujący stan faktyczny:

Skarżąca na podstawie na podstawie umowy z firmą L. sp. z o. o. (dalej: L.) nabywa usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego. Usługi oferowane są w pięciu wersjach (pakietach), zróżnicowanych pod względem zakresu. Dla każdego z pakietów przewidziana jest osobna cena. Pierwszy z pakietów nabywany jest przez Spółkę dla wszystkich pracowników. W ramach tego pakietu pracownicy objęci są bowiem zakresem świadczeń przysługujących im na podstawie przepisów

o bezpieczeństwie i higienie pracy (świadczenia medycyny pracy). Niemniej jednak, w ramach tego pakietu pracownicy mają możliwość skorzystania z określonych

w umowie usług opieki zdrowotnej także bez skierowania pracodawcy. Pozostałe cztery pakiety różnią się od pierwszego szerszym zakresem usług medycznych dostępnych bez skierowania pracodawcy. W odróżnieniu od pakietu pierwszego są one fakultatywne, tj. nabywane są na indywidualne życzenie konkretnych pracowników. Tytułem wynagrodzenia za świadczone przez L. usługi, Spółka wnosi co miesiąc opłatę ryczałtową obliczaną w oparciu o uzgodnione w umowie stawki za poszczególne pakiety oraz liczbę pracowników nimi objętych. Pracownicy, którzy nie wybrali dodatkowego pakietu, czyli objęci są jedynie pierwszym pakietem, nie są obciążani kosztami jego nabycia. Pracownicy, którzy dokonali wyboru fakultatywnego pakietu ponoszą koszty dopłaty do ceny wybranego pakietu fakultatywnego. W tym celu Spółka obciąża ich kwotą różnicy między stawką za wybrany pakiet fakultatywny i stawką za pierwszy pakiet. W przypadku wszystkich pakietów, wynagrodzenie L. nie jest zależne od świadczeń zdrowotnych faktycznie wykonanych na rzecz pracowników Spółki. L. nie przekazuje Spółce również żadnych imiennych zestawień usług, z których w danym okresie skorzystali pracownicy Spółki. Uzgodniona z L. stawka za pierwszy pakiet medyczny (finansowany przez Spółkę) obejmuje całość określonych w umowie usług w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego, tj. zarówno świadczenia w zakresie medycyny pracy jak i świadczenia dostępne bez skierowania pracodawcy. Spółka nie jest w stanie samodzielnie określić, jaka część tej stawki odpowiada usługom medycyny pracy, a jaka - indywidualnej możliwości zwrócenia się przez pracownika o pomoc lekarską. Powyższej informacji nie był w stanie udzielić Spółce również dostawca usług - Spółka wystąpiła do L., z prośbą o wskazanie, w jaki sposób, zgodnie z zastosowanym przez L. mechanizmem kalkulacji ceny, należy podzielić kwotę ustalonego w umowie wynagrodzenia za pakiet medyczny na wartość odpowiadającą świadczeniom obowiązkowym (wynikającym z przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy) oraz część dotyczącą możliwości skorzystania z usług bez skierowania pracodawcy. Z otrzymanej od L. odpowiedzi wynika, iż dokonanie takiego podziału nie jest możliwe. L. uzasadnia, iż umowa daje dostęp do konkretnej listy konsultacji, badań diagnostycznych, laboratoryjnych i innych usług medycznych. O tym natomiast, czy dana usługa mieści się w szerokiej definicji usług medycznych regulowanych przepisami o bezpieczeństwie i higienie pracy, czy wykracza poza ten zakres, decyduje bardzo wiele czynników-w tym takie, co do których L. nie posiada wystarczającej wiedzy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00