Orzeczenie
Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 6 marca 2012 r., sygn. II SA/Rz 15/12
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący WSA Robert Sawuła /spr./ Sędziowie WSA Ewa Partyka NSA Małgorzata Wolska Protokolant st. sekr. sąd Anna Mazurek - Ferenc po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 6 marca 2012 r. sprawy ze skargi S. C. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] października 2011 r. nr [...] w przedmiocie zasiłku celowego -skargę oddala-
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi S.C. jest decyzja Samorządowego Kolegium Odwoławczego (dalej "SKO" lub "Kolegium") w [...] z 18.10.2011 r., nr [...] , którą utrzymano w mocy decyzję Prezydenta Miasta [...] z 19.09.2011 r., nr [...] o odmowie przyznania zasiłku celowego. Decyzje te zapadły w następujących okolicznościach:
Wnioskiem z 16.06.2011 r. S.C. zwrócił się do Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w [...] o "weryfikację zakresu przyznanym mu środków pomocowych" w związku z nowopowstałymi uszkodzeniami elementów budynku mieszkalnego, jakie ujawniły się po okresie jesienno-zimowym, a których nie było bezpośrednio po powodzi z lata 2010 r. Do wniosku dołączył opinię konstrukcyjno-budowlaną oraz kosztorys szczegółowy kosztów remontów i napraw budynku. Postanowieniem z 27.06.2011 r., nr [...] Prezydent Miasta [...] działając przez upoważnionego Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w [...] odmówił wszczęcia postępowania w sprawie weryfikacji przyznanych środków na remont budynku mieszkalnego uszkodzonego w wyniku powodzi z maja i czerwca 2010 r. Na skutek zażalenia S.C. SKO w [...] postanowieniem z 12.08.2011 r., nr [...] uchyliło to rozstrzygnięcie uznając, że nie zaistniały przesłanki z art. 61 K.p.a. i poleciło przeprowadzenie postępowania w sprawie zgłoszonego żądania.
Decyzją z 19.09.2011 r. Prezydent Miasta [...] działając przez upoważnionego Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w [...] odmówił wnioskodawcy przyznania pomocy finansowej w formie zasiłku celowego na remont budynku mieszkalnego w związku z powodzią mającą miejsce w maju i czerwcu 2010 r. W podstawie prawnej rozstrzygnięcia powołano przepisy art. 10, 104 i 107 ustawy z 14.06.1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. Nr 98 z 2000 r., poz. 1071 z późn.zm.; dalej "K.p.a."), art. 39 ust. 1, art. 40 ust. 2 i 3, art. 106 ust. 1 i 4, art. 110 ust. 7 ustawy z 12.03.2004 r. o pomocy społecznej (t.j. Dz. U. Nr 175 z 2009 r., poz. 1362 z późn.zm.; dalej "Ups"). Z uzasadnienia rozstrzygnięcia wynika, że poprzednio toczyło się już postępowanie, w którym wnioskodawca otrzymał pomoc na remont przedmiotowego budynku. W prowadzonym wówczas postępowaniu wartość szkód w budynku została oszacowana na kwotę 41.047,00 zł, a strona nie kwestionowała tej wyceny. Ostatecznymi decyzjami z 9.08.2010 r., nr [...], oraz z 26.10.2010 r., nr [...] przyznano S.C. pomoc z przeznaczeniem na remont budynku, która została rozliczona jeszcze w 2010 r. W toku przeprowadzonego wywiadu środowiskowego ustalono, że wnioskodawca wykonał remont nie tylko uszkodzonych przez powódź piwnic, ale również pomieszczeń na wyższych kondygnacjach (parteru i użytkowego poddasza), natomiast wskazywane aktualnie przez wnioskodawcę jako nowopowstałe uszkodzenia w postaci pęknięć na elewacji budynku mieszkalnego były już ujęte w protokole Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego z 29.06.2010 r. i w ocenie organu powinny zostać zabezpieczone w ramach otrzymanej dotychczas pomocy. Tym samym wnioskodawca wykonał remont części budynku, które nie zostały uszkodzone w wyniku powodzi i z tej przyczyny w ocenie organu wynikły jego problemy finansowe w naprawie obecnie zgłaszanych uszkodzeń budynku. Organ wyjaśnił też, że udzielenie pomocy w formie zasiłków w przedziale od 20.000 do 100.000 złotych następowało po otrzymaniu kosztorysu sporządzonego przez powołanego przez wojewodę rzeczoznawcę majątkowego. Jednak zgodnie ze stanowiskiem Wojewody [...] wyrażonym w piśmie z 27.04.2011 r. nr [...] ostateczny termin składania przez gminy wniosków o zabezpieczenie środków finansowych w celu sporządzania kosztorysów i wycen upłynął 15.05.2011 r. Organ podkreślił, że świadczenia z pomocy społecznej nie mają charakteru odszkodowawczego. Jest ona przyznawana na podstawie art. 39 i art. 40 Ups w celu zaspokojenia niezbędnej potrzeby bytowej osobom, które poniosły straty w wyniku klęski żywiołowej. Tymczasem z wywiadu środowiskowego wynikało, że rodzina wnioskodawcy ma zaspokojoną potrzebę schronienia oraz potrzeby bytowe, a przez posiadany dochód może te potrzeby realizować.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right