Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 15 marca 2012 r., sygn. II SA/Gl 788/11
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Bonifacy Bronkowski (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Elżbieta Kaznowska,, Sędzia WSA Maria Taniewska-Banacka, Protokolant referent Joanna Drożdżał, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 15 marca 2012 r. sprawy ze skargi A. S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w C. z dnia [...]r. nr [...] w przedmiocie odpadów oddala skargę
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] r. Starosta [...], po ponownym rozpatrzeniu sprawy, odmówił obecnie skarżącemu A. S. wydania pozwolenia na prowadzenie działalności w zakresie zbierania i transportu odpadów. Jak wskazano, decyzja ta wydana została na podstawie art. 28 ust. 1, 2 i 3, art. 29 ust. 1 pkt 1 i 2 oraz ust. 3 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (obecnie: Dz. U. z 2010 r., Nr 185, poz. 1243 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o odpadach. W uzasadnieniu decyzji stwierdził, że skarżący nie wykazał, iż posiada możliwości techniczne i organizacyjne pozwalające należycie wykonywać działalność w zakresie zbierania odpadów (art. 28 ust. 4 pkt 5 ustawy o odpadach). W szczególności za gołosłowne uznał organ twierdzenia skarżącego, że urządzenia magazynowe zlokalizowane są w miejscu wydzielonym, zabezpieczonym przed dostępem osób trzecich oraz, iż umieszczone są na placu o utwardzonej powierzchni. Możliwości techniczne odzwierciedla kontrola przeprowadzona w dniu 19 sierpnia 2009 r. przez pracowników Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska. Przytoczono fragmenty ustaleń tej kontroli. Dodatkowo skarżący nie wykazał, że jego działalność jest zarejestrowana również w zakresie transportu drogowego. Dalej organ stwierdził, że skarżący nie wykazał, iż posiada pozwolenie na użytkowanie obiektu lub "dokonał zakończenia postępowania w sprawie zgłoszenia zamiaru zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane", co wynika z art. 28 ust. 10 ustawy o odpadach. Okoliczności te potwierdzają informacje uzyskane od organu nadzoru budowlanego. Ponadto w ocenie organu wydanie zezwolenia na zbieranie odpadów powinno być poprzedzone decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia, a skarżący nie złożył wniosku o wydanie takiej decyzji. Również brak decyzji o ustaleniu warunków zabudowy dla planowanej inwestycji stanowił w ocenie organu przeszkodę do wydania zezwolenia. Organ zaznaczył, że skarżącemu zostało już wcześniej wydane zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie zbierania i transportu odpadów (decyzja Starosty [...] z dnia [...] r.). Zezwolenie to zostało jednak cofnięte decyzją Starosty z dnia [...] r. W wyniku wniesionego przez skarżącego odwołania od tej ostatnio wymienionej decyzji, Samorządowe Kolegium Odwoławcze w C. decyzją z dnia [...] r. utrzymało w mocy decyzję organu pierwszej instancji, zaś skarga na tę decyzję została oddalona. Podstawą cofnięcia zezwolenia było niedotrzymanie warunków posiadanego zezwolenia. Dodatkowo Burmistrz K. wydał decyzję nakazującą skarżącemu usunięcie z nieruchomości, na której ma być prowadzona planowana działalność, zgromadzonych odpadów. Skarżący nie zastosował się do nałożonego obowiązku.