Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 1 lutego 2012 r., sygn. IV SA/Po 1048/11

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Kręcichwost -Durchowska Sędziowie WSA Izabela Bąk-Marciniak WSA Anna Jarosz /spr./ Protokolant st. sekr. sąd. Małgorzata Błoszyk po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 01 lutego 2012r. ze skargi PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zakład Linii Kolejowych w P. na decyzję Wielkopolskiego Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej w P. z dnia (...) r. nr (...) w przedmiocie nakazu wykonania pasów przeciwpożarowych oddzielających linie kolejowe, oddala skargę

Uzasadnienie

Decyzją z dnia (...) r. nr (...)Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej w Nowym Tomyślu (dalej Komendant Powiatowy PSP), na podstawie art. 26 ust. l pkt 1 i art. 27 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 roku o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. Nr 12, poz. 68 z 2009 roku ze zm. - , dalej - uPSP) oraz art. 104 i art. 107 § 1 i 3 Kodeksu Postępowania Administracyjnego (Dz. U. Nr 98, poz. 1071 z 2000 roku - ze zm., dalej - kpa) w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości podczas czynności kontrolno-rozpoznawczych przeprowadzonych w dniu 16 czerwca 2011 roku przez st. kpt. D. K. nakazał w Leśnictwach Nadleśnictwa G., zlokalizowanych na terenie powiatu nowotomyskiego, wzdłuż linii kolejowej W. - K., zarządzanej przez Zakład Linii Kolejowych w P.- p. W.G. - Dyrektorowi wykonanie w ustalonym terminie, wykonanie : oczyszczenia do warstwy mineralnej powierzchni pasów przeciwpożarowych, w sąsiedztwie linii kolejowej W. - K., w obrębie leśnictw B. S. i P.:

a. od km 325.011 do km 355.261 po lewej stronie linii kolejowej

b. od km 324.500 do km 353.100 po prawej stronie linii kolejowej

w terminie (...) r.

W uzasadnieniu rozstrzygnięcia organ wskazał, iż na podstawie czynności kontrolno-rozpoznawczych, przeprowadzonych w dniu (...) roku na terenie obszarów leśnych należących do Lasów Państwowych w obszarze granic Nadleśnictwa G. stwierdzono nieprawidłowości, których usunięcie poprawi bezpieczeństwo przeciwpożarowe. Stan taki jest niezgodny z § 38 ust. 2 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 roku w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów. (Dz. U. Nr 109, poz. 719,(dalej - rozporządzenie przeciwpożarowe). Mając na uwadze przepisy art. 17 ust. 1 pkt 1 i 3 oraz art. 55 ustawy z dnia 28 marca 2003 roku o transporcie kolejowym. (Dz. U. z 2007 roku Nr 16 poz. 94 z późn. zm., dalej - ustawa o transporcie kolejowym) stroną zobowiązaną do wykonania pasów przeciwpożarowych jest zarządca infrastruktury w rozumieniu art. 4 pkt 7 ustawy o transporcie kolejowym. Organ wskazał, że brak wykonania pasów przeciwpożarowych ma istotny wpływ na zabezpieczenie przeciwpożarowe obszarów leśnych, szczególnie w okresie letnim podczas braku opadów deszczu i występowania wysokich temperatur. Ruch kolejowy, a w szczególności proces hamowania pociągu jest poważnym źródłem zagrożenia pożarowego dla obszarów leśnych, położonych wzdłuż szlaków kolejowych. W czasie długotrwale utrzymującej się suszy drastycznie spada wilgotność ściółki, co powoduje, że każdy ruch szlakiem kolejowym nie odgrodzonym od zagrożonego obszaru leśnego pasami przeciwpożarowymi, stanowi bezpośrednie niebezpieczeństwo powstania pożaru lasu. Organ podkreślił, że corocznie powstają pożary, spowodowane zablokowanymi hamulcami kolejowego taboru jezdnego. Wobec powyższego wykonanie pasów przeciwpożarowych z całą pewnością wpłynie na poprawę bezpieczeństwa pożarowego obszarów leśnych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00