Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 7 lutego 2012 r., sygn. II SA/Ol 943/11
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Hanna Raszkowska (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Alicja Jaszczak - Sikora Sędzia WSA Bogusław Jażdżyk Protokolant st. sekretarz sądowy Jakub Borowski po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 7 lutego 2012r. sprawy ze skargi K. W. i A. W. na decyzję Wojewody z dnia "[...]" nr "[...]" w przedmiocie przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności 1. stwierdza nieważność zaskarżonej decyzji Wojewody z dnia [...]" nr "[...]" 2. orzeka, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu; 3. zasądza od Wojewody na rzecz skarżących K. W. i A. W. kwotę 440 zł (czterysta czterdzieści złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego
Uzasadnienie
Decyzją z dnia 22 lipca 2011 r. Starosta E., działając na podstawie art. 1 ust. 1
i ust. 2 pkt 1, art. 2, art. 3 ust. 1 pkt 1, art. 4 ust 1, art. 4 ust. 2, art. 4 ust. 8 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości (Dz. U Nr 175, poz. 1459 ze zm.) przekształcił w prawo własności prawo użytkowania wieczystego nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalno-usługowym, oznaczonej nr "[...]", przysługujące: "[...]". Ponadto, ustalił opłatę z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności przedmiotowej działki na cele mieszkaniowe w wysokości 287.400,00 zł i na cele użytkowe w wysokości 415.000,00 zł i zgodnie z art. 4 ust. 8 powołanej wyżej ustawy, udzielił: "[...]", na ich wniosek 90 % bonifikaty od przedmiotowej opłaty i odmówił udzielenia tej bonifikaty K.B. Starosta E. ustalił, że termin zapłaty przedmiotowej opłaty wynosi 14 dni od dnia doręczenia decyzji. W uzasadnieniu podał, że wszyscy użytkownicy wieczyści nieruchomości wystąpili z wnioskami o nabycie prawa własności gruntu. Przedmiotowa nieruchomość na dzień 13 października 2005 r. (tj. dzień wejścia w życie ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości), zgodnie z obowiązującym planem zagospodarowania przestrzennego uchwalonym uchwałą Nr "[...]" z dnia 27 maja 2002 r., stanowiła teren zabudowy mieszkaniowej i teren zabudowy mieszkaniowo-usługowej. Ustalenia opłaty z tytułu przekształcenia użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości dokonano na podstawie operatu szacunkowego z dnia 16 czerwca 2011 r. Starosta wyjaśnił ponadto, że bonifikaty udzielno osobom fizycznym, na podstawie złożonych, pod rygorem odpowiedzialności karnej, oświadczeń o wysokości dochodu miesięcznego na jednego członka rodziny w gospodarstwie domowym. Natomiast K.B. odmówiono udzielenia bonifikaty, gdyż zgodnie ze złożonym oświadczeniem dochód miesięczny na jednego członka w gospodarstwie domowym przekraczał przeciętne miesięczne wynagrodzenie w gospodarce narodowej za ostatnie półrocze roku poprzedzającego rok, w którym wystąpiono z żądaniem przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości