Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Lublinie z dnia 16 lutego 2012 r., sygn. II SA/Lu 945/11

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Bogusław Wiśniewski (sprawozdawca), Sędziowie Sędzia NSA Maria Wieczorek-Zalewska, Sędzia WSA Joanna Cylc-Malec, Protokolant Starszy asystent sędziego Jakub Polanowski, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 16 lutego 2012 r. sprawy ze skargi L. i J. małżonków Ł. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie opłaty adiacenckiej oddala skargę.

Uzasadnienie

Zaskarżoną decyzją Samorządowe Kolegium Odwoławcze w [...] utrzymało w mocy decyzję Prezydenta Miasta [...] z dnia [...] lipca 2011r. w sprawie ustalenia dla L. i J. Ł. opłaty adiacenckiej w kwocie 1.080,00zł z tytułu wzrostu wartości nieruchomości nr [...] o powierzchni 608m2 położonej w B. P. przy ulicy W. w związku z wybudowaniem tej drogi. W uzasadnieniu wyjaśniono, że inwestycja łącznie z wjazdami na przyległe nieruchomości została zrealizowana przez Gminę z jej własnych środków. Ostateczny odbiór robót wykonanych w zakresie wykonania nawierzchni jezdni i chodników, oświetlenia i robót sanitarnych został dokonany w dniu [...] czerwca 2009r. i z tą datą stworzono warunki do korzystania z drogi. Opłatę ustalono na podstawie wyceny rzeczoznawcy majątkowego w wysokości 50% różnicy między wartością jaką nieruchomość miała przed wybudowaniem ulicy, a po jej wybudowaniu określając zasady jej uiszczenia. Stawka opłaty wynika natomiast z uchwały Nr [...] Rady Miejskiej w B. P. z dnia [...] lutego 1998 r. w sprawie ustalenia wysokości stawki procentowej opłaty adicenckiej. Zdaniem Kolegium ustalona w ten sposób opłata nie budzi zastrzeżeń. Organ odwoławczy przypomniał, że stosownie do art. 145 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn Dz. U. z 2010r. Nr 102, poz. 651 z późn zm.) właściciele nieruchomości uczestniczą w kosztach budowy urządzeń infrastruktury technicznej przez wnoszenie na rzecz gminy opłat adiacenckich. Opłata adiacencka to w myśl art. 4 pkt 11 ustawy opłata ustalona w związku ze wzrostem wartości nieruchomości spowodowanym budową urządzeń infrastruktury technicznej z udziałem środków Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego, środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi albo opłata ustalona w związku ze scaleniem i podziałem nieruchomości, a także podziałem nieruchomości. Opłatę tę Prezydent Miasta może ustalić w drodze decyzji każdorazowo po stworzeniu warunków do podłączenia nieruchomości do każdego z urządzeń infrastruktury technicznej (urządzeń wodociągowych, kanalizacyjnych, ciepłowniczych, elektrycznych, gazowych i telekomunikacyjnych) albo po stworzeniu warunków do korzystania z wybudowanej drogi. Przez budowę urządzeń infrastruktury technicznej rozumie się również budowę drogi. Zgodnie z art. art. 4 pkt 2 ustawy z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2007r. Nr 19, poz. 115 z późn zm.) przez drogę rozumie się budowlę wraz z drogowymi obiektami inżynierskimi, urządzeniami oraz instalacjami, stanowiącą całość techniczno-użytkową, przeznaczoną do prowadzenia ruchu drogowego, zlokalizowaną w pasie drogowym. Z kolei budowa drogi w myśl art. 4 pkt 17 ustawy o drogach publicznych oznacza wykonywanie połączenia drogowego miedzy określonymi miejscami lub miejscowościami, a także jego odbudowę i rozbudowę. W opinii Kolegium nie ulega wątpliwości, że w sensie powołanych przepisów ulica W. została przez gminę wybudowana i stworzono warunki do korzystania z niej. W ramach tej budowy wykonano nawierzchnię jezdni z betonu asfaltowego, chodniki z kostki betonowej po obu stronach jezdni, pasy zieleni oraz zjazd/wjazdy z kostki betonowej na poszczególne posesje. Ostateczny odbiór wykonanych robót zgodnie z protokółem odbioru końcowego nastąpił w dniu [...] czerwca 2009r. a tym samym w ocenie Kolegium stworzone zostały warunki dla nieruchomości nr [...] do korzystania z wybudowanej ulicy. Ustalenie i wysokość opłaty adiacenckiej zależą z kolei od wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego budową urządzeń infrastruktury technicznej. Wartość nieruchomości przed jej wybudowaniem i po jej wybudowaniu określa rzeczoznawca majątkowy, według cen na dzień wydania decyzji o ustaleniu opłaty adiacenckiej. Sporządzony w sprawie operat stwierdził, że różnica wartości nieruchomości przed jej wybudowaniem i po jej wybudowaniu wyniosła 2.160,00zł, co przy zastosowaniu 50% różnicy między wartością jaką nieruchomość miała przed wybudowaniem drogi, a wartością jaką nieruchomość ma po jej wybudowaniu wynikającą z §1 uchwały Nr [...] Rady Miejskiej w B. P. z dnia [...] lutego 1998r. w sprawie ustalenia wysokości stawki procentowej opłaty adicenckiej, której przepisy obowiązywały w dniu stworzenia warunków do korzystania z wybudowanej drogi, pozwalało ustalić opłatę w kwocie 1.080,00zł. Sam operat w ocenie organu odwoławczego sporządzony został poprawnie zgodnie z wymogami działu V rozdziału 4 ustawy o gospodarce nieruchomościami. Uwzględnia cel wyceny, rodzaj i położenie nieruchomości, przeznaczenie w planie miejscowym, stan nieruchomości oraz dostępne dane o cenach, dochodach i cechach nieruchomości podobnych. Kolegium nie dopatrzyło się też uchybienia zasadom wyceny nieruchomości, ani wymogom dotyczącym sporządzania operatu szacunkowego, unormowanym w ustawie o gospodarce nieruchomościami oraz obowiązującym w dacie jego sporządzenia rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 21 września 2004r w sprawie wyceny nieruchomości i sporządzania operatu szacunkowego (Dz. U. Nr 207, poz. 2109 z późn. zm.). Zarówno przyjęta przez rzeczoznawcę metodę korygowania ceny średniej jak i podejście porównawcze były zgodne z powołanym rozporządzeniem. Stosując tę metodę rzeczoznawca określił rynek lokalny, na którym znajduje się wyceniana nieruchomość ustalając jego rodzaj, obszar i okres badania cen transakcyjnych (od grudnia 2008r. do grudnia 2010r.) tworząc zbiór nieruchomości porównawczych (str. 11-12 operatu). Mając na uwadze, że w badanym okresie na osiedlu "S. W.", w którym położona jest przedmiotowa nieruchomość liczba transakcji sprzedaży była niewielka (3 transakcje), do zbioru 22 nieruchomości porównawczych, rzeczoznawca przyjął nieruchomości z terenu sąsiednich, rozbudowujących się osiedli "P." i "G." o cechach podobnych do nieruchomości wycenianej zawierając w operacie szczegółowy opis danych i parametrów, które posłużyły do końcowej wyceny wartości tej działki. Następnie ustalił rodzaj i liczbę cech rynkowych wpływających na poziom cen na rynku lokalnym wraz z określeniem wag cech rynkowych (str. 13-15 operatu). W ocenie rzeczoznawcy podstawowe kryteria, jakimi kierują się nabywcy nieruchomości gruntowych to: lokalizacja, powierzchnia działki i jej funkcjonalność, uzbrojenie terenu w urządzenia infrastruktury technicznej oraz możliwość wykonania przyłączy, dostępność komunikacyjna oraz sąsiedztwo. Każdej z tych cech przypisał określony wpływ na cenę korygując wagę poszczególnych współczynników stosownie do cech nieruchomości wycenianej. Uznał, że lokalizacja nieruchomości jest korzystna przypisując tej cesze 35% w wartości nieruchomości (str. 14), powierzchnię działki i jej funkcjonalność uznał za korzystną (30%), uzbrojenie terenu za pełne (15%), dostępność komunikacyjna jako dobrą (10%) i sąsiedztwo również jako dobre (10%). W oparciu o te cechy rynkowe oceniał nieruchomość z zastosowaniem metody korygowania ceny średniej. W odniesieniu do wymienionych wyżej cech z 22 nieruchomości przyjętych do porównań (tabela str. 11-12) przyjął nieruchomość o najwyższej cenie za 1m2 (96,86zł) oraz o najniższej cenie (50,00zł) określając zakres współczynników korygujących poprzez ustalenie granicy dolnej na poziomie 0,693 (stosunek ceny minimalnej (50,00zł) do ceny średniej (72,09zł) = 0,693), a granicy górnej na poziomie 1,343 (stosunek ceny maksymalnej (96,86zł) do ceny średniej (72,09zł) = 1,343). Następnie określił wartość współczynnika korygującego dla poszczególnych cech, w oparciu o który obliczył wartość rynkową szacowanej nieruchomości przed wybudowaniem ulicy W. w kwocie 56.710,00zł jako iloczyn ceny średniej za 1m2 nieruchomości przyjętych do Rorównań (72,09zł) współczynnika korygującego (1,294) i powierzchni nieruchomości (608m ) i po jej wybudowaniu w kwocie 58.870,00zł jako iloczyn ceny średniej za 1m2 nieruchomości przyjętych do porównań (72,09zł) współczynnika korygującego (1,343) i powierzchni nieruchomości (608m2). Analiza operatu wskazuje, że rzeczoznawca w wystarczający sposób wykazał wzrost wartości działki skarżących w związku ze stworzeniem warunków do korzystania z wybudowanej ulicy W., zważywszy że na lokalnym rynku nieruchomości nie obserwuje się spadku cen gruntów, ale stabilizujący się, choć niewielki wzrost, czego dowodem są ustalenia operatu szacunkowego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00