Postanowienie WSA w Kielcach z dnia 27 lutego 2012 r., sygn. II SAB/Ke 40/11
Odrzucenie skargi
II SAB/Ke 40/11 POSTANOWIENIE Dnia 27 lutego 2012 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Jacek Kuza po rozpoznaniu w dniu 27 lutego 2012 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi R.P. na bezczynność Starosty S. w przedmiocie unieważnienia notarialnej umowy sprzedaży oraz uregulowania stanu prawnego nieruchomości postanawia: I odrzucić skargę; II. przyznać od Skarbu Państwa - Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach na rzecz adwokata A.B. kwotę 295,20 (dwieście dziewięćdziesiąt pięć i 20/100) złotych, w tym 55,20 (pięćdziesiąt pięć i 20/100) złotych VAT, tytułem kosztów nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej z urzędu.
Uzasadnienie
IISAB/Ke 40/11
UZASADNIENIE
W piśmie datowanym na dzień 4 listopada 2011 r., sprecyzowanym i wyjaśnionym w piśmie z dnia 20 grudnia 2011 r. skierowanym bezpośrednio do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, R.P. wniosła skargę na bezczynność między innymi Starosty S. polegającą na:
1. nieprzystąpieniu do zainicjowanej przez skarżącą sprawy przed Sądem Rejonowym o sygn. I C 121/11 o unieważnienie czynności prawnej opisanej w nieistniejącym, bo niepodpisanym przez notariusza akcie notarialnym z dnia 17 lipca 1974 r. rep. A 2317/74, dotyczącym zakupu przez Skarb Państwa nieruchomości położonej w S. przy ulicy O. , oznaczonej numerem 1129,
2. niewystąpieniu do sądu cywilnego w celu uregulowania stanu prawnego wyżej opisanej nieruchomości położonej w S. w drodze zasiedzenia, które nastąpiło w dniu 17 lipca 1984 r. oraz niezawiadomieniu skarżącej o tym postępowaniu jako zainteresowanej.
W uzasadnieniu skargi podano, że Starosta S. jako przedstawiciel Skarbu Państwa zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami zobowiązany jest do podejmowania działań zgodnie z zasadą praworządności celem uzgodnienia treści księgi wieczystej nieruchomości z rzeczywistym stanem prawnym i do aktywnego działania w sprawach administracyjnych i cywilnych zmierzających do odzyskania przez Skarb Państwa przedmiotowej nieruchomości. Gmina była ostatnim właścicielem przedmiotowej nieruchomości, a jej zwrot nieważną decyzją Starosty S. na rzecz poprzednich współwłaścicieli stanowi uszczerbek w majątku komunalnym gminy. Wykazanie nieważności aktu notarialnego nr Rep. 2317/74 może mieć istotne znaczenie dla ważności i zasadności decyzji o zwrocie wywłaszczonej nieruchomości.