Wyrok WSA w Lublinie z dnia 26 stycznia 2012 r., sygn. III SA/Lu 609/11
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Marek Zalewski (sprawozdawca), Sędziowie Sędzia WSA Jerzy Drwal,, Sędzia SO del. Iwona Tchórzewska, Protokolant Referent stażysta Aleksandra Frączkiewicz, po rozpoznaniu w Wydziale III na rozprawie w dniu 26 stycznia 2012r. sprawy ze skargi Wojewody L. i A. K. na zarządzenie Burmistrza Miasta R. z dnia [...] czerwca 2011 r. nr [...] w przedmiocie odwołania ze stanowiska dyrektora Samorządowego Przedszkola Nr [...] im. M. K. w R. I. stwierdza nieważność zarządzenia Burmistrza Miasta R. z dnia [...] czerwca 2011 r. nr [...]; II. zasądza od Burmistrza Miasta R. na rzecz A. K. kwotę 540 ( pięćset czterdzieści ) złotych tytułem kosztów postępowania; III. określa, że zaskarżone zarządzenie nie podlega wykonaniu w całości.
Uzasadnienie
Zarządzeniem z dnia [...]r., nr 59/2011 Burmistrz Miasta R. działając na podstawie art. 38 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 5 c ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r., Nr 256, poz. 2572 ze zm.) oraz art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 ze zm.) odwołał A. K. ze stanowiska dyrektora Samorządowego Przedszkola Nr [...] im. M. K. w R.
W uzasadnieniu zaskarżonego zarządzenia Burmistrz Miasta R. wskazał, że przyczyną odwołania A. K. ze stanowiska dyrektora Samorządowego Przedszkola Nr [...] im. M. K. w R. jest przede wszystkim utrata zaufania przez organ prowadzący. W wyniku przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego w sprawie wydatkowania środków z funduszu świadczeń socjalnych Samorządowego Przedszkola Nr [...] im. M. K. w R. na wyjazd w dniach 30 kwietnia - 2 maja 2011 r. do K. G., S. i na S., ujawniono szereg nieprawidłowości. Nieprawidłowości te związane były m.in.: z faktycznym uczestnictwem osób w wyjeździe do osób formalnie zgłoszonych przez dyrektora przedszkola; osobami zakwalifikowanymi do wyjazdu wbrew regulaminowi funduszu świadczeń socjalnych; różnicami w kwotach dofinansowania z funduszu na w/w listach; powtarzającymi się paragonami za te same usługi/produkty zakupione na wyjeździe, bądź nie odzwierciedlające zapłaty za usługę; brak ubezpieczenia uczestników wycieczki; brak porozumienia między przedszkolami na prowadzenie wspólnej działalności socjalnej. Ubocznie burmistrz wskazał, że współpraca dyrektora placówki z organem prowadzącym układa się niewłaściwie i skutkuje brakiem możliwości sprawowania właściwego nadzoru nad działaniami przedszkola na płaszczyźnie określonej w stosownych przepisach.