Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 14 grudnia 2011 r., sygn. IV SA/Po 1054/11
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Tomasz Grossmann Sędziowie WSA Izabela Bąk - Marciniak (spr.) WSA Anna Jarosz Protokolant st. sekr. sąd. Monika Zaporowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 14 grudnia 2011 r. sprawy ze skargi [...]. [...] S.A. [...] w [...] na decyzję [...] Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej w [...] z dnia [...] sierpnia 2011 r. nr [...] w przedmiocie nakazu wykonania mineralizacji powierzchni pasów przeciwpożarowych oddala skargę
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] czerwca 2011 r. nr [...] Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej w [...](dalej Komendant Powiatowy PSP), na podstawie art. 26 ust. l pkt 1 i art. 27 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 roku o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. Nr 12, poz. 68 z 2009 roku - t. j. z późn. zm., dalej - uPSP) oraz art. 104 i art. 107 § 1 i 3 Kodeksu Postępowania Administracyjnego (Dz. U. Nr 98, poz. 1071 z 2000 roku - t. j. z późn. zm., dalej - kpa) w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości podczas czynności kontrolno-rozpoznawczych przeprowadzonych w dniu [...] maja 2011 roku przez mł. kpt. M.M. - Starszego Specjalistę Wydziału ds. Operacyjnych, Szkoleniowych, Obronnych i kontrolno-rozpoznawczych w Komendzie Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w [...]nakazał na terenie obszarów leśnych zarządzających przez Nadleśnictwo [...], Powiat [...] - [...], [...][...] S.A. - Zarządcy infrastruktury kolejowej w ustalonym terminie, wykonanie :
mineralizacji pasów przeciwpożarowych na terenach leśnych w obszarze eksploatowanej trasy kolejowej (odcinek od [...] km do [...] km) na odcinku [...]- [...], w terminie [...] lipca 2011r.
W uzasadnieniu rozstrzygnięcia organ wskazał, iż na podstawie czynności kontrolno-rozpoznawczych, przeprowadzonych w dniu [...] maja 2011 roku na terenie obszarów leśnych należących do Lasów Państwowych w obszarze granic Nadleśnictwa [...] powiatu [...]-[...]ego stwierdzono brak mineralizacji pasów przeciwpożarowych przy eksploatowanej trasie kolejowej (odcinek od [...] km do [...] km) na odcinku [...]- [...], co jest niezgodne z § 38 ust. 2 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 roku w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów. (Dz. U. Nr 109, poz. 719,(dalej - rozrządzenie przeciwpożarowe) w związku z art. 17 ust. 1 pkt 1 i 3 oraz art. 55 ustawy z dnia 28 marca 2003 roku o transporcie kolejowym. (Dz. U. z 2007 roku Nr 16 poz. 94 z późn. zm., dalej -ustawa o transporcie kolejowym). Organ wskazał, że brak wykonania pasów przeciwpożarowych ma istotny wpływ na zabezpieczenie przeciwpożarowe obszarów leśnych, szczególnie w okresie letnim podczas braku opadów deszczu i występowania wysokich temperatur. Ruch kolejowy, a w szczególności proces hamowania pociągu jest poważnym źródłem zagrożenia pożarowego dla obszarów leśnych, położonych wzdłuż szlaków kolejowych. W czasie długotrwale utrzymującej się suszy drastycznie spada wilgotność ściółki, co powoduje, że każdy ruch szlakiem kolejowym nie odgrodzonym od zagrożonego obszaru leśnego pasami przeciwpożarowymi, stanowi bezpośrednie niebezpieczeństwo powstania pożaru lasu. Organ podkreślił, że corocznie powstają pożary, spowodowane zablokowanymi hamulcami kolejowego taboru jezdnego. Wobec powyższego wykonanie pasów przeciwpożarowych z całą pewnością wpłynie na poprawę bezpieczeństwa pożarowego obszarów leśnych.