Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 12 grudnia 2011 r., sygn. IV SA/Gl 293/11

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym : Przewodniczący Sędzia NSA Szczepan Prax Sędziowie Sędzia NSA Adam Mikusiński Sędzia WSA Małgorzata Walentek (spr.) Protokolant Paulina Nowak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 grudnia 2011 r. sprawy ze skargi B. W. na akt Starosty R. z dnia [...]r. nr [...] w przedmiocie opłaty za wydanie karty pojazdu 1) uchyla zaskarżony akt; 2) zasądza od Starosty R. na rzecz strony skarżącej kwotę [...] zł ([...]) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego

Uzasadnienie

Wnioskiem z dnia [...] B. W. powołując się na wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 17 stycznia 2006 r. sygn. akt U 6/04 oraz postanowienie Trybunału Sprawiedliwości WE z 10 grudnia 2007 r. w sprawie C-134/07, wystąpiła do Starostwa Powiatowego w R. o zwrot kwot po 425 zł tytułem części opłaty za wydanie kart pojazdu dla dwóch samochodów marki [...] o numerze rejestracyjnym [...] i [...] o numerze rejestracyjnym [...]

W odpowiedzi Starosta [...] pismem z dnia [...] Nr [...] odmówił zwrotu żądanej kwoty w wysokości 850 zł. Poinformował, że opłata za wydanie karty pojazdu dla powyższych samochodów była pobrana na podstawie i w granicach powszechnie obowiązującego prawa. Podniósł, że Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 17 stycznia 2006r. sygn. akt U 6/04 odroczył termin utraty mocy obowiązującej rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 28 lipca 2003r. w sprawie wysokości opłat za kartę pojazdu, celem umożliwienia wprowadzenia przez ustawodawcę do tego czasu nowej regulacji. Zdaniem organu Trybunał stworzył tym samym możliwość dalszego obowiązywania przepisu uznanego za niekonstytucyjny, co oznacza, że przepis ten powinien zostać pozbawiony mocy prawnej, ale do czasu nim to nastąpi, działania organu nie są co do zasady bezprawne. Stwierdził również, że podstawą wypłaty mógłby być jedynie wyrok sądu powszechnego wydany w konkretnej sprawie, gdyż orzecznictwo sądów w tej mierze nie jest jednolite, a w Polsce nie stosuje się prawa precedensowego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00