Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 24 listopada 2011 r., sygn. II SA/Po 782/11
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Edyta Podrazik (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Barbara Drzazga Sędzia WSA Danuta Rzyminiak-Owczarczak Protokolant St. sekr. sąd. Ewa Wąsik po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 3 listopada 2011 r. sprawy ze skargi G. K. na uchwałę Rady Gminy Tarnowo Podgórne z dnia 17 maja 2011r. Nr IX/101/2011 w przedmiocie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego; oddala skargę
Uzasadnienie
Pismem z dnia [...] maja 2011 roku G. K. wezwała Wójta Gminy T. P. do usunięcia naruszenia prawa przez zmianę § 31 ust. 3 uchwały nr [...] Rady Gminy T. P. z dnia [...] maja 2011 roku w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w miejscowościach T. P. i G. w taki sposób, aby do czasu wybudowania i uruchomienia systemu kanalizacyjnego możliwe było odprowadzanie ścieków bytowych do szczelnych, bezodpływowych zbiorników na nieczystości, z których ścieki te będą regularnie wywożone przez koncesjonowane firmy do miejsc wskazany przez służby gminne.
W uzasadnieniu skarżąca wyjaśniła, iż jest właścicielką działek położonych w T. P. przy ul. S. na granicy T. P. i G., które w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego oznaczono symbolami 2 MN, 3 MN, 4 MN, 6 MN, 1 ZP/WS. Nieruchomości te zostały przeznaczone na cele budowlane pod zabudowę jednorodzinną. Sieć kanalizacyjna nie została jednak do nich doprowadzona, a najbliższy kolektor sanitarny znajduje się w odległości ok. 1,5 km. Koszt połączenia nieruchomości skarżącej z siecią kanalizacyjną wyniósłby więc ok. 1 mln zł. Tymczasem G. K. nie dysponuje środkami finansowymi pozwalającymi na samodzielne wybudowanie takiego odcinka sieci kanalizacyjnej. Plan zagospodarowania przestrzennego nie przewiduje natomiast możliwości innego odprowadzania ścieków bytowych i sanitarnych jak tylko do sieci kanalizacyjnej. W szczególności nie dopuszcza się możliwości sytuowania zbiorników bezodpływowych na ścieki czy przydomowych oczyszczalni ścieków. Na chwilę obecną skarżąca nie ma żadnej możliwości odprowadzenia ścieków. Uzyskanie pozwolenia na budowę okaże się wobec tego utrudnione, co z kolei wbrew art. 140 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 roku - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16 poz. 93) narusza jej prawo własności. W obecnym brzmieniu § 31 ust. 3 planu miejscowego uniemożliwia bowiem skarżącej korzystanie z nieruchomości zgodnie z jej przeznaczeniem. Nie wiadomo przy tym, kiedy Gmina wybuduje w pobliżu sieć kanalizacyjną. G. K. zaznaczyła, że wybudowania sieci kanalizacyjnej umożliwiającej podłączenie jej nieruchomości domaga się już od 2002 roku. Wniosek o sporządzenie dokumentacji projektowej sieci kanalizacyjnej i wykonanie kanalizacji złożył jej mąż w dniu [...] kwietnia 2002 roku. W odpowiedzi Gmina poinformowała jedynie, iż realizacja sieci kanalizacyjnej przy ul. S. jest zasadna. Nadto, w listopadzie 2002 roku skarżąca złożyła dwa pisma w Urzędzie Gminy T. P., w których ponownie zażądała podjęcia w 2003 roku realizacji sieci kanalizacyjnej przy ul. S. W grudniu 2002 roku otrzymała jednak negatywną odpowiedź zarówno Wójta Gminy T. P., jak i Przewodniczącego Rady Gminy T. P. Wykonanie sieci nie było możliwe z powodu braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz niemożliwości doboru odpowiedniego kolektora sanitarnego. Ponowny wniosek w sprawie budowy sieci kanalizacyjnej G. K. złożyła w dniu [...] grudnia 2009 roku w zw. ze złożeniem projektu planu miejscowego. W dniu [...] października 2010 roku wniosła też uwagi do powyższego projektu wskazując, że brak przepisów przejściowych w zakresie obowiązku podłączenia do sieci kanalizacyjnej narusza jej prawa. Na sesji Rady Gminy w dniu [...] listopada 2010 roku wskazano raz jeszcze na zasadność zgłoszonych przez nią uwag do planu miejscowego i sprzeczność § 31 ust. 3 i 4 planu miejscowego z prawem. Uwag tych nie uwzględniono. Wobec tego skarżąca wezwała organ do usunięcia naruszenia prawa, a następnie wniosła skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu. Postępowanie w tej sprawie zostało jednak umorzone z uwagi na stwierdzenie nieważności tego planu przez Wojewodę W. Ponowne wyłożenie przez Gminę planu miejscowego upoważniło skarżącą do zgłoszenia swych uwag w trybie art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80 poz. 717). Uwagi te nie zostały jednak przyjęte i na sesji w dniu [...] maja 2011 roku Rada Gminy podjęła uchwałę naruszającą uprawnienia wnioskodawczyni. Ponadto, § 31 ust. 2 planu miejscowego jest w ocenie skarżącej sprzeczny z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. Nr 132 poz. 622). Zgodnie bowiem z cytowanym przepisem, można wymagać od właściciela działki podłączenia się do sieci kanalizacyjnej, chyba że budowa sieci kanalizacyjnej jest technicznie lub ekonomicznie nieuzasadniona. Koszt podłączenia się do odległego o ok. 1,5 km kolektora sanitarnego sprawia, iż takie działanie byłoby ekonomicznie nieuzasadnione. Wykluczenie natomiast przez Radę Gminy w planie miejscowym stosowania w okresie przejściowym zbiorników bezodpływowych na ścieki jest sprzeczne z tym przepisem. Wreszcie, § 31 ust. 3 i 4 planu miejscowego narusza konstytucyjną zasadę równości. W zakresie bowiem kilku nieruchomości znajdujących się na terenie T. P. Rada Gminy dopuściła stosowanie bezodpływowych zbiorników na ścieki. W stosunku do nieruchomości skarżącej, także znacznie oddalonych od najbliższego kolektora sanitarnego, organ nie zezwolił na to rozwiązania. Przejawem dyskryminacji jest też fakt, że większość mieszkańców T. P. została bezpłatnie podłączona do omawianej sieci. Natomiast skarżąca w celu włączenia się do sieci kanalizacyjnej zmuszona jest ponieść koszty budowy 1,5 km odcinka sieci.