Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 9 wrzenia 2011 r., sygn. II SA/Gl 404/11

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Bonifacy Bronkowski (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Iwona Bogucka, Sędzia WSA Rafał Wolnik, Protokolant Barbara Urban, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 9 września 2011 r. sprawy ze skargi Spółdzielni Mieszkaniowej w S. na decyzję [...] Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej w K. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie ochrony przeciwpożarowej oddala skargę.

Uzasadnienie

W wyniku przeprowadzonej w dniu [...] r. kontroli Komendant Miejski Państwowej Straży Pożarnej w S. decyzją z dnia [...]r. Nr [...] zobowiązał Spółdzielnię Mieszkaniową w S. do wykonania w budynku mieszkalnym wielorodzinnym w S. przy ulicy [...] wskazanych w tej decyzji obowiązków, w tym zastosować na wszystkich kondygnacjach budynku zawory hydrantowe [...] umieszczone na pionach nawodnionych instalacji wodociągowej przeciwpożarowej, wykonanej zgodnie z projektem technicznym uzgodnionym przez rzeczoznawcę ds. zabezpieczeń przeciwpożarowych (pkt 3 decyzji) oraz oznakować, znakami zgodnymi z Polską Normą, miejsca usytuowania nasad umożliwiających zasilanie instalacji wodociągowej przeciwpożarowej (pkt 4 decyzji). Określił też termin wykonania tych obowiązków. Jako podstawę prawną nałożonych obowiązków wskazał przepisy art. 11a ust. 1 w związku z art. 26 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (t. jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 12, poz. 68 ze zm.) oraz rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków i innych obiektów budowlanych i terenów (Dz. U. Nr 100, poz. 170, zwanego dalej rozporządzeniem

z 7 czerwca 2010 r.). W uzasadnieniu organ stwierdził, że wyniki przeprowadzonej kontroli w budynku istniejącym i użytkowanym od [...] r. potwierdziły stan niezgodny z obowiązującymi przepisami, co powoduje obniżenie poziomu bezpieczeństwa pożarowego osób przebywających w kontrolowanym budynku mieszkalnym i może powodować utrudnienie prowadzenia działań ratowniczo-gaśniczych w wypadku powstania pożaru. Jedną z podstawowych instalacji zabezpieczających właściwą ochronę przeciwpożarową budynku jest przeciwpożarowa instalacja wodociągowa. Obecnie zabudowana w budynku instalacja suchego pionu jest niezgodna z obowiązującymi przepisami, które przewidują na każdej kondygnacji budynku wielorodzinnego wysokiego, a takim budynkiem jest budynek kontrolowany, zawory hydrantowe [...] na pionie nawodnionym (z dodatkowymi wymogami na kondygnacji podziemnej i kondygnacjach powyżej 25 m - po dwa hydranty). Szczegółowe warunki umieszczenia i eksploatacji tych hydrantów oraz niezbędne zasilanie w wodę określają przepisy rozporządzenia z dnia 7 czerwca 2010 r. Organ wskazał przy tym na możliwość przewidzianą w § 1 ust. 2 tego rozporządzenia, a mianowicie dopuszczenie w szczególnie uzasadnionych uwarunkowaniami lokalnymi i rozwiązaniami wskazanymi w ekspertyzie technicznej rzeczoznawcy ds. zabezpieczeń przeciwpożarowych w uzgodnieniu ze [...] Komendantem Wojewódzkim Państwowej Straży Pożarnej w K., stosowania rozwiązań zamiennych, w stosunku do obowiązku określonego w pkt 3 decyzji, jeżeli zapewnią one niepogorszenie warunków ochrony przeciwpożarowej budynku. W odniesieniu do obowiązku z pkt 4 decyzji organ wyjaśnił, iż brak oznakowania miejsc usytuowania nasad umożliwiających zasilanie instalacji wodociągowej przeciwpożarowej może spowodować trudności w ich lokalizacji i użyciu w razie powstania pożaru.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00