Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 24 sierpnia 2011 r., sygn. III SA/Gl 838/11

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Henryk Wach, Sędziowie Sędzia WSA Małgorzata Jużków, Sędzia WSA Iwona Wiesner (spr.), Protokolant st. sekr. sąd. Ewa Olender, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 17 sierpnia 2011 r. przy udziale - sprawy ze skargi Gminy G. na uchwałę Regionalnej Izby Obrachunkowej w K. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie rozstrzygnięcia nadzorczego dotyczącego gminy w sprawach budżetowych jednostek samorządu terytorialnego oddala skargę.

Uzasadnienie

Zaskarżoną uchwałą nr. [...] z dnia [...] roku Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w K. stwierdziło nieważność uchwały Rady Miasta G. (odtąd Rada) z dnia [...] r. nr [...] w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta G. na lata 2011-2014 Kolegium zarzuciło uchwale istotne naruszenie prawa polegające na przyjęciu uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej jedynie na lata 2011-2014, podczas gdy przedsięwzięcia w niej ujęte wykraczały poza 2014 rok. czym w ocenie organu nadzoru naruszono przepisy art. 227 ust. 1 w związku z art. 226 ust. 3 pkt 4 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. nr 157, poz. 1240 ze zm. odtąd u.f.p.) oraz art. 60 ust. 2 pkt 5 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 ze zm. odtąd u.s.g.).

W uzasadnieniu uchwały wskazano w pierwszej kolejności stan faktyczny sprawy. W tych zaś ramach podniesiono, że Wieloletnia Prognoza Finansowa miasta G. składała się z części tabelarycznej ujętej w perspektywie czasowej lat 2011-2014, prognozy długu na lata 2011-2032 oraz części opisowej. W załączniku nr 2 do uchwały Rady Miejskiej w G. umieszczono listę przedsięwzięć wieloletnich z podziałem ich na programy, projekty, zadania oraz gwarancje i poręczenia udzielone przez jednostki samorządu terytorialnego. W powyższych ramach wskazano przedsięwzięcia, których okres wykracza poza 2014 rok, a są to przebudowa nawierzchni ulic [...] w latach 2005-2015, uzbrojenie terenów pod budownictwo mieszkaniowe przy ul. [...] w latach 2005-1015, [...] modernizacja w latach 2008-1015, zachodnia część [...] miasta w latach 2008-2015. W grupie gwarancji i poręczeń udzielonych przez jednostki samorządu terytorialnego wskazano poręczenie dla "A" na budowę 173 mieszkań w latach 2001-2031, poręczenie dla "A" na budowę 13 mieszkań w latach 2001-2026, poręczenie dla "B" na budowę 92 mieszkań w latach 2002-2032, poręczenie dla "B" na budowę 33 mieszkań w latach 2002-2031, poręczenie dla "B" na budowę 30 mieszkań w latach 2002-2028, poręczenie dla "C" na bieżącą działalność 2005-2015. Dla wymienionych przedsięwzięć wskazano limity wydatków na lata 2011-2014. Odnosząc powyższe ustalenia faktyczne do stanu prawnego Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej wskazało, iż z art. 227 ust 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych wynika, iż wieloletnia prognoza finansowa obejmuje okres roku budżetowego i co najmniej trzech kolejnych lat. Okres ten nie może być jednak krótszy niż okres, na który przyjęto limity wydatków wskazane w art. 226 ust 3 pkt 4 powołanej ustawy. Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej dokonując wykładni tego przepisu odniosło jego treść do brzmienia art. 226 ust 3, gdzie ustawodawca ustalił zawartość załącznika do uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej i wskazał potrzebę odrębnego dla każdego przedsięwzięcia określenia nazwy i celu, jednostki organizacyjnej odpowiedzialnej za realizację lub koordynację przedsięwzięcia, okresu realizacji i łącznych nakładów finansowych, limitu wydatków w poszczególnych latach, limitu zobowiązań, a elementy te należy traktować jako obligatoryjne. Limity wydatków dla każdego przedsięwzięcia wymienionego w dokumencie należy określić na wszystkie lata ich realizacji. Ustawodawca w art. 226 ust 3 pkt 3 ustawy o finansach publicznych wskazuje w punkcie 4 na ustalenie limitów wydatków dla każdego roku oraz w punkcie 5 na limit zobowiązań. W ocenie Organu Gmina winna w załączniku nr 2 do Uchwały Rady Miejskiej winna określić limity wydatków w roku 2011 oraz w pozostałych latach do końca okresu realizacji projektu. W swych rozważaniach Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej odwołało się do literatury przedmiotu, komentarza do ustawy o finansach publicznych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00