Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 18 maja 2011 r., sygn. IV SA/Po 213/11
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Donata Starosta Sędziowie WSA Maciej Dybowski (spr.) WSA Izabela Bąk-Marciniak Protokolant st. sekr. sąd. Laura Szukała po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 maja 2011 r. sprawy ze skargi Prokuratora Apelacyjnego w P. na uchwałę Rady Miejskiej w O. z dnia [...] września [...] r. nr [...] w przedmiocie używania materiałów pirotechnicznych o charakterze widowiskowym I. stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w całości; II. określa, że zaskarżona uchwała nie może być wykonana
Uzasadnienie
Pismem z dnia [...] lutego 2011 r. Prokurator Apelacyjny w P. (dalej Prokurator) wniósł skargę na uchwałę Rady Miejskiej w O. z dnia [...] września 2003 r. nr [...] r. w sprawie używania materiałów pirotechnicznych o charakterze widowiskowym (dalej Uchwała), wnosząc o stwierdzenie jej nieważności w całości na podstawie art. 147 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU. z 2002, nr 153, poz. 1270 ze zm., dalej - ppsa).
Uchwale tej Prokurator zarzucił istotne naruszenie prawa tj. art. 40 ust 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. 2001 r., nr 142 poz. 1591 ze zm., dalej - usg) polegające na wydaniu przepisów porządkowych, mimo że ustawowe wartości prawne nie wymagają ochrony przewidzianej w Uchwale, bowiem są chronione przepisami kodeksu wykroczeń.
W uzasadnieniu Prokurator wskazał, że w § 4 Uchwały wprowadzono karę grzywny wymierzanej w trybie i na zasadach określonych w prawie o wykroczeniach, której podlegają podmioty, które nie przestrzegają przepisów Uchwały. Zdaniem Prokuratora Uchwała narusza obowiązujące przepisy prawa. Rada podjęła Uchwałę na podstawie art. 40 ust. 3 i 4 usg. Stanowienie przez radę gminy aktów prawa miejscowego o charakterze porządkowym zostało uzależnione od łącznego spełnienia następujących przesłanek - braku uregulowania w odrębnych ustawach lub innych przepisach powszechnie obowiązujących oraz "niezbędności" dla ochrony życia lub zdrowia obywateli oraz dla zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego. Wynikające z art. 40 ust. 3 usg upoważnienie dla rady gminy - stanowienia przepisów porządkowych - nie podlegają wykładni rozszerzającej.