Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 27 kwietnia 2011 r., sygn. III SA/Wr 84/11
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Maciej Guziński Sędziowie Sędzia WSA Bogumiła Kalinowska (sprawozdawca) Sędzia WSA Marcin Miemiec Protokolant Paulina Białkowska po rozpoznaniu w Wydziale III na rozprawie w dniu 14 kwietnia 2011 r. sprawy ze skargi Wojewody D. na uchwałę Rady Miejskiej w Ś. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie ustalenia regulaminu przewozu osób i bagażu środkami lokalnego transportu zbiorowego świadczonego przez Gminę Miasto Ś. I. stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały; II. określa, że zaskarżona uchwała nie podlega wykonaniu do dnia prawomocności wyroku
Uzasadnienie
Wojewoda D. wniósł skargę na uchwałę Nr [...] Rady Miejskiej w S. z dnia [...] r. w sprawie regulaminu przewozu osób i bagażu środkami lokalnego transportu zbiorowego świadczonego przez Gminę Miasto S. zarzucając Radzie Miejskiej w S., domagając się stwierdzenia jej nieważności, zarzucając, że została podjęta z istotnym naruszeniem art. 15 ust. 5 w związku z art. 4 ustawy z dnia 15 listopada 1984 prawo przewozowe (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 50, poz. 601 z późn. zm.) oraz art. 40 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.
Jak przytoczono na poparcie skargi, uzupełnionej pismem procesowym - w podstawie prawnej uchwały Rada Miejska powołała się na art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym oraz art. 15 ust. 5 ustawy prawo przewozowe w związku z § 2 pkt 1 Porozumienia w sprawie wykonywania zadań publicznych w zakresie transportu lokalnego z dnia 22 listopada 2004 r. Zgodnie art. 15 ust. 5 ustawy prawo przewozowe w odniesieniu do gminnego transportu zbiorowego oraz przewozów osób i bagażu taksówkami przepisy porządkowe określa rada gminy. Użycie w tytule uchwały sformułowania "regulamin przewozu osób i bagażu" wskazuje, iż Rada Miejska w S. przekroczyła delegację ustawową zawartą w art. 15 ust. 5 ustawy prawo przewozowe poprzez zawarcie w zapisach uchwały regulacji nie zawierających przepisów porządkowych. W ocenie organu nadzoru są to zapisy § 1 ust 3, § 4, § 5 oraz § 19-28 określające miedzy innymi: chwilę zawarcia umowy, odpowiedzialność przewodnika za szkody, zasady pobierania opłat oraz kontrole biletów, sposób składania wniosków skarg oraz odwołań. W piśmie z dnia [...] r. Prezydent Miasta S. oświadczył, iż Gmina Miasto S. jest organizatorem lokalnego transportu zbiorowego. Usługę przewozową wykonuje przewoźnik wyłoniony w drodze przeprowadzonego posterowania przetargowego, Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne "S." Sp. z o.o., czyli przewoźnikiem dla którego Rada Miejska w S. określiła w zaskarżonej uchwale regulamin przewozu jest spółka komunalna.