Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 3 marca 2011 r., sygn. II SA/Sz 154/11

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Iwona Tomaszewska (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Barbara Gebel, Sędzia WSA Arkadiusz Windak, Protokolant Teresa Zauerman, po rozpoznaniu w Wydziale na rozprawie w dniu [...] sprawy ze skargi P.K. na rozstrzygnięcie nadzorcze W.Z. z dnia [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały w sprawie wyboru S.K. oddala skargę

Uzasadnienie

Wojewoda rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia [...]r., Nr[...]stwierdził nieważność uchwały Nr II/5/2010 Rady Powiatu w Kamieniu Pomorskim z dnia 2 grudnia 2010 r. w sprawie wyboru Starosty Kamieńskiego.

Jako podstawę prawną rozstrzygnięcia nadzorczego wskazano art. 79 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1592 ze zm.) - dalej u.s.p.

Wojewoda w uzasadnieniu rozstrzygnięcia podniósł, że w dniu [...] r., na II sesji Rady Powiatu w K. została podjęta na podstawie art. 27 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym uchwała Nr II/5/2010 w sprawie wyboru Starosty Kamieńskiego.

Organ nadzoru wskazał, że Rada uprawniona była do wyboru Starosty

na podstawie wskazanego wyżej przepisu, lecz podjęcie uchwały Nr II/5/2010 nastąpiło na sesji Rady Powiatu zwołanej przez Przewodniczącego z istotnym naruszeniem art. 15 ust. 7 w związku z art. 15 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, co stanowi podstawę do stwierdzenia nieważności tego aktu.

Wojewoda uznał, że przepis art. 15 ust. 7 ustawy o samorządzie powiatowym (przytoczony w rozstrzygnięciu), daje możliwość zwołania sesji Rady, z pominięciem określonego postanowieniami § 24 ust. 4 Statutu Powiatu w K. przyjętego uchwałą Nr XXV/237/2002 Rady Powiatu w Kamieniu Pomorskim z dnia

28 czerwca 2002 r. (Dz. Urz. Woj. Zach. Nr 71, poz. 1485 ze zm.), wymogu powiadomienia radnych najpóźniej na 7 dni przed sesją o terminie, miejscu

i proponowanym porządku obrad.

Wojewoda podkreślił, że zwołanie przez Przewodniczącego Rady Powiatu sesji w trybie art. 15 ust. 7 ustawy o samorządzie powiatowym nie może nastąpić w sposób dowolny. Zawiadomienie o takiej sesji spełniać musi wymogi art. 15 ust. 1 ustawy tj. zawierać porządek obrad wraz z projektami uchwał. Wynika to również z § 22 ust. 4 Statutu Powiatu, który stanowi, że "sesje nadzwyczajne są zwoływane w trybie przewidzianym w ustawie". Ponadto - co istotne - zwołanie sesji musi nastąpić w taki sposób, aby nie było wątpliwości co do tego, czy wszyscy radni zostali zawiadomieni o terminie jej przeprowadzenia (vide wyrok NSA z Krakowa z dnia 28 października 2008r., sygn. akt III SA/Kr 998/07, LEX nr 519152.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00