Orzeczenie
Wyrok WSA w Warszawie z dnia 1 grudnia 2010 r., sygn. I SA/Wa 744/10
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Gabriela Nowak Sędziowie WSA Elżbieta Lenart (spr.) WSA Mirosław Gdesz Protokolant Zbigniew Dzierzęcki po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 17 listopada 2010 r. sprawy ze skargi Wyższej Szkoły [...] w W. na decyzję Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia [...] stycznia 2010 r., nr [...] w przedmiocie zawieszenia uprawnień do prowadzenia studiów pierwszego stopnia oddala skargę
Uzasadnienie
Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego decyzją z dnia [...] stycznia 2010 r., nr [...] utrzymał w mocy własną decyzję z dnia [...] sierpnia 2009 r., nr [...].
Zaskarżone orzeczenie wydano w oparciu o następujący stan faktyczny sprawy.
Uchwałą z dnia [...] września 2007 r., nr [...] Prezydium Państwowej Komisji Akredytacyjnej dokonało warunkowej oceny jakości kształcenia na Wydziale [...] Wyższej Szkoły [...] z siedzibą w W. na kierunku "[...]". Utrzymana ona została następnie w mocy uchwałą z dnia [...] listopada 2007 r., nr [...].
Prezydium Państwowej Komisji Akredytacyjnej (PKA), działając na podstawie art. 49 ust. 1 pkt 2 i art. 52 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365, ze zm.), uchwalą z dnia [...] marca 2009 r., nr [...] sformułowało negatywną ocenę jakości kształcenia na ww. kierunku.
W uzasadnieniu uchwały Komisja wskazała brak działań naprawczych w zakresie organizacji procesu kształcenia w trybie studiów niestacjonarnych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
Po pierwsze zarzuciła brak systemowych rozwiązań dotyczących etapowej weryfikacji wiedzy studenta. W uchwale z dnia [...]września 2007 r., nr [...] Prezydium zwróciło uwagę, iż w trybie zajęć dydaktycznych prowadzonych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość uczelnia nie prowadzi systematycznej weryfikacji wiedzy studenta w formie testów, zadań, projektów czy esejów. Uczelnia poinformowała, iż testy śródsemestralne będą jednym z głównych zadań przyjętych do realizacji od roku akademickiego 2007/2008. Natomiast w roku akademickim 2007/2008 nie wprowadzono żadnych nowych rozwiązań w zakresie etapowej weryfikacji wiedzy studenta, mimo deklaracji władz uczelni. Poza planem realizacji sprawdzianów śródsemestralnych i prac pisemnych w semestrze zimowym 2008/2009 uczelnia nie przedstawiła innych form weryfikacji w sposób systematyczny. Nie opracowała też nowej sylwetki absolwenta, zaś rektor przedstawił jedynie informacje, iż prace takie trwają. Ocena programu kształcenia na kierunku "ekonomia", w którym dominują zajęcia wykładowe, brak efektywnej weryfikacji wiedzy, brak zajęć ćwiczeniowych powoduje, iż absolwent nie uzyska założonych kompetencji, co oznacza, że sylwetka absolwenta nie jest zgodna z koncepcją kształcenia prowadzonego na tym kierunku. Prezydium PKA stwierdziło, że podjęte w Wyższej [...] z siedzibą w W. działania są niewystarczające dla usunięcia istniejących nieprawidłowości w zakresie braku systemowej weryfikacji wiedzy studentów studiów niestacjonarnych w formie zajęć prowadzonych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right