Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Lublinie z dnia 21 grudnia 2010 r., sygn. I SA/Lu 798/10

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Irena Szarewicz-Iwaniuk, Sędziowie WSA Wiesława Achrymowicz (sprawozdawca), WSA Jerzy Drwal, Protokolant Referent stażysta Bartłomiej Pastucha, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 21 grudnia 2010 r. sprawy ze skargi W. P. na decyzję Dyrektora Izby Celnej z dnia [...] nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego za miesiące sierpień - październik 2005 r. I. uchyla zaskarżoną decyzję; II. orzeka, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu w całości.

Uzasadnienie

I SA/Lu 798/10

UZASADNIENIE

1. Zaskarżoną decyzją Dyrektor Izby Celnej utrzymał w mocy decyzję Dyrektora Urzędu Kontroli Skarbowej z dnia 25 września 2007 r., określającą W. P. / podatnik / zobowiązanie w podatku akcyzowym za sierpień 2005 r. w wysokości 3.304 zł, za wrzesień 2005 r. w wysokości 40.000 zł oraz za październik 2005 r. w wysokości 68.000 zł.

Dyrektor Izby Celnej przedstawił stan sprawy, w którym przeprowadzono postępowanie kontrolne w "A" w zakresie prawidłowości i rzetelności prowadzonej dokumentacji podatkowej, deklarowanych podstaw opodatkowania oraz obliczania i wpłacania podatków, stanowiących dochód budżetu państwa za 2005 r. Po zgromadzeniu materiału dowodowego Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej decyzją z dnia 25.09.2007 r. określił podatnikowi zobowiązanie w podatku akcyzowym za wskazane okresy rozliczeniowe 2005 r.

Dyrektor Izby Celnej, rozpatrując sprawę w drugiej instancji zważył, że podstawowa stawka podatku akcyzowego na paliwa silnikowe i oleje opałowe została określona w art. 65 ust.1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym / Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm. - ustawa akcyzowa /. W art. 65 ust. 2 tej ustawy zawarta została delegacja, na podstawie której minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, obniżać stawki akcyzy określone w ust. 1 oraz różnicować je w zależności od rodzaju wyrobu, a także określać warunki ich stosowania. Korzystając z uprawnień wynikających z tej delegacji Minister Finansów zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 w związku z § 3 ust. 3 rozporządzenia z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego / Dz.U. Nr 87 poz. 825 - rozporządzenie z 22 kwietnia 2004 r. / obniżył stawkę podatku akcyzowego dla olejów opałowych. Skorzystanie z preferencyjnego opodatkowania uzależnione zostało od spełnienia przez podatników sprzedających wyroby wymienione w poz. 2 lit. a/ załącznika nr 1 obowiązków z § 4 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 tego rozporządzenia. W przeciwnym razie ma zastosowanie § 4 ust. 5 rozporządzenia z 22 kwietnia 2004 r. W tym stanie prawnym na sprzedawcy oleju opałowego ciążył obowiązek uzyskania oświadczenia nabywcy, zawierającego określone informacje, by zapewnić organom podatkowym możliwości dokonania ewentualnej kontroli faktycznego przeznaczenia danego oleju opałowego. Istnienie oświadczenia jest koniecznym warunkiem zastosowania preferencyjnej stawki podatku akcyzowego. Sytuacja, w której zostały złożone oświadczenia, zawierające nieprawdziwe dane, niepozwalające na dotarcie do nabywcy, wywołuje skutek taki, jak niezłożenie oświadczenia, co oznacza, że po stronie sprzedawcy powstanie obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym / wyrok w sprawie I SA/Lu 116/05 /. Tym samym nie można przypisać organowi podatkowemu próby rozszerzenia określonych przez ustawodawcę obowiązków podatnika i przerzucania na niego bezpodstawnie odpowiedzialności za niezgodne z prawem zachowanie się osób trzecich w postaci składania fałszywych oświadczeń. Organ podatkowy nie musiał też wykazywać zmiany przeznaczenia sprzedanego oleju napędowego, gdyż istnienie oświadczenia było koniecznym warunkiem do zastosowania preferencyjnej stawki podatku akcyzowego /wyrok w sprawie I SA/Lu 93/07 /. Dnia 24.08.2008 r. został zmieniony art. 65 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym. Obniżona stawka podatku akcyzowego dla oleju opałowego została bezpośrednio uregulowana w tym artykule. Dodany został art. 65 ust. 1a. Rozporządzeniem z dnia 13 września 2005 r. / Dz.U. Nr 177, poz. 1473 / z dniem 15 września 2005 r. zmieniono § 4 ust. 5 rozporządzenia obniżającego stawki podatkowe. Za stanowiskiem w sprawie I SA/Lu 708/07 niespełnieniem warunków, o których mowa w odrębnych przepisach w rozumieniu art. 65 ust. 1a ustawy akcyzowej będzie sytuacja, w której podatnik nie posiada oświadczeń z § 4 ust. 1 i 2 rozporządzenia z dnia 22 kwietnia 2004 r. wcale bądź ich treść nie pozwala na kontrolę czy olej został przeznaczony na cele zgodne z oświadczeniem. Zatem posiadanie oświadczeń nieautentycznych, należy uznać za okoliczność równoznaczną z ich brakiem, która pozbawia podatnika prawa skorzystania z preferencyjnej stawki opodatkowania. Wskazanie warunków formalnych, jakim powinno odpowiadać oświadczenie złożone przez nabywcę ma na celu umożliwienie kontroli czy zakupiony olej rzeczywiście został przeznaczony na cele opałowe. Prowadzenie każdej działalności gospodarczej związane jest z koniecznością dochowania przez przedsiębiorcę należytej staranności. Podatnik mógł i powinien dbać o pozyskanie rzetelnych oświadczeń / wyrok w sprawie I SA/Lu 93/07 /.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00