Wyrok WSA w Warszawie z dnia 5 listopada 2010 r., sygn. III SA/Wa 2200/10
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jerzy Płusa (sprawozdawca), Sędziowie Sędzia WSA Krystyna Kleiber, Sędzia WSA Ewa Radziszewska-Krupa, Protokolant specjalista Lidia Wasilewska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 5 listopada 2010 r. sprawy ze skargi P. Sp. z o. o. z siedzibą w W. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia [...] października 2008 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną, 2) stwierdza, że uchylona interpretacja indywidualna nie może być wykonana w całości, 3) zasądza od Ministra Finansów na rzecz P. Sp. z o. o. z siedzibą w W. kwotę 457 zł (słownie: czterysta pięćdziesiąt siedem złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego
Uzasadnienie
P. sp. z o.o. - zwana dalej "Spółką", złożyła w dniu 7 lipca 2008 r. (data wpływu do Ministra Finansów - organ upoważniony Dyrektor Izby Skarbowej w W. Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w P.) wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług.
Przedstawiając we wniosku stan faktyczny i zdarzenie przyszłe Spółka wskazała, iż zajmuje się produkcją oraz dystrybucją napojów i soków bezalkoholowych - określanych dalej łącznie jako "napoje bezalkoholowe". W ramach dystrybucji Spółka sprzedaje produkowane lub nabywane przez siebie napoje bezalkoholowe lub podejmuje działania, aby w przyszłości sprzedawać je innym podmiotom gospodarczym prowadzącym na terenie kraju działalność w zakresie handlu artykułami spożywczymi (takim jak: sklepy, supermarkety, itp.) oraz w zakresie gastronomii (takim jak: restauracje, bary, puby, itp.) - zwanym dalej "kontrahentami". Co do zasady, to klienci (konsumenci) kontrahentów są docelową grupą konsumentów spożywających napoje bezalkoholowe. W związku z powyższym, zarówno współpraca z kontrahentami, jak i podejmowanie działań oddziałujących bezpośrednio na preferencje konsumentów mają kluczowe znaczenie dla Spółki. Od intensywności tej współpracy oraz jakości tych działań zależy w istocie powodzenie celów biznesowych, które Spółka stawia przed sobą (takich jak: osiągnięcie w ujęciu okresowym określonych poziomów sprzedaży napojów bezalkoholowych, jak największy ich udział w konsumpcji na poszczególnych rynkach, itp.). Dlatego też Spółka podejmuje wiele działań, których celem jest maksymalizacja intensywności współpracy z kontrahentami, maksymalizacja rozpoznawalności i preferencji napojów bezalkoholowych, jak również maksymalizacja rozpoznawalności i renomy Spółki wśród konsumentów. W tym zakresie w okresie pomiędzy 1 czerwca 2005 r. i dniem złożenia niniejszego wniosku oraz po dniu złożenia niniejszego wniosku Spółka (odpowiednio) podejmowała, będzie podejmować szereg działań o charakterze prosprzedażowym, których istota sprowadza się do dokonywania nieodpłatnych wydań towarów innych niż napoje bezalkoholowe na rzecz kontrahentów lub na rzecz konsumentów.