Wyrok WSA w Lublinie z dnia 24 listopada 2010 r., sygn. I SA/Lu 797/10
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Wiesława Achrymowicz (sprawozdawca), Sędziowie WSA Jerzy Drwal,, NSA Anna Kwiatek, Protokolant Referent stażysta Radosław Kot, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 24 listopada 2010 r. sprawy ze skargi "A" Spółki Cywilnej C. L., F. B. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w [...] z dnia [...] nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego za miesiące marzec - czerwiec oraz listopad i grudzień 2004 r. oddala skargę
Uzasadnienie
I SA/Lu 797/10
UZASADNIENIE
1. Zaskarżoną decyzją Dyrektor Izby Celnej, na podstawie art. 233 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa / Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm. - o.p. /, po rozpatrzeniu odwołania "A" spółki cywilnej w K. / Spółka /, utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego z dnia 7 kwietnia 2008 r. w sprawie określenia Spółce zobowiązania w podatku akcyzowym. Za okresy rozliczeniowe od marca do czerwca, listopad, grudzień 2004 r.
Z uzasadnienia zaskarżonej decyzji wynika, że we wskazanych okresach rozliczeniowych Spółka prowadziła działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży detalicznej gazu propan-butan do tankowania pojazdów na stacjach w miejscowościach S. i P. oraz na dowozie i sprzedaży hurtowej gazu propan-butan przy użyciu autocysterny. Na każdej z tych stacji posiadała po jednym dystrybutorze, służącym do tankowania pojazdów samochodowych przystosowanych technicznie do zasilania tym paliwem o nominalnej pojemności 4,85 m3 każdy. Stosownie do wymogów technicznych maksymalny poziom napełnienia zbiorników z gazem powinien wynosić do 85 %, co pozwalało zmagazynować w posiadanych zbiornikach na jednej stacji maksymalnie 8 245 l gazu / 2 x 4,85 m3 = 9 700 l x 85%= 8245 l /. Z tytułu sprzedaży gazu propan -butan, który był tankowany do pojazdów samochodowych przystosowanych technicznie do zasilania tym paliwem, na Spółce ciążył obowiązek podatkowy w zakresie podatku akcyzowego. Za okres od stycznia do kwietnia 2004 r. Spółka złożyła deklaracje AKC-2. Za okres od stycznia do kwietnia 2004 r. stwierdzono przypadki niezgodnego ze stanem faktycznym, zaewidencjonowania przychodów oraz sprzedaży gazu propan-butan na stacji w S.: ewidencjonowanie przychodów gazu propan-butan w ilościach przekraczających pojemność posiadanych zbiorników / 2 przypadki /, ewidencjonowanie sprzedaży gazu propan -butan przy zastosowaniu kas rejestrujących przy ujemnym stanie ewidencyjnym / ewidencjonowanie sprzedaży gazu z pustych zbiorników, 2 przypadki /. Sprzedaż dokumentowana fakturami 158/H/2004, 162/H/2004 z kwietnia 2004 r. okazały się niewiargodna / wskazani nabywcy nie potwierdzili podpisu /. Rozliczono obroty gazem propan-butan na podstawie dokumentów źródłowych nabycia oraz sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kas rejestrujących i stwierdzono, że na stacji w S. ewidencjonowano sprzedaż gazu propan-butan przy ujemnym stanie ewidencyjnym / sprzedaż z pustych zbiorników / w maju, w czerwcu, w listopadzie 2004 r. Funkcjonariusze Komendy Powiatowej Policji w K. ujawnili przepompowywanie gazu z butli 11kg do autocysterny oraz ujawnili zeszyty oznaczone jako "S.", "K.", w których dokumentowano obrót paliwami. Z tych zeszytów wynika, że na stacji w S. Spółka wprowadziła do obrotu gaz z pominięciem obowiązku w podatku akcyzowym oraz wprowadziła do obrotu olej napędowy z pomięciem obowiązku w podatku akcyzowym w okresach rozliczeniowych objętych decyzją. Spółka sprzedawała olej opałowy bez oświadczeń nabywców o przeznaczeniu na cele opałowe.