Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 21 września 2010 r., sygn. II SA/Ol 491/10
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Alicja Jaszczak-Sikora (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Irena Szczepkowska Sędzia WSA Hanna Raszkowska Protokolant Karolina Hrymowicz po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 21 września 2010 r. sprawy ze skargi P. B. na decyzję Rektora Uniwersytetu z dnia "[...]", nr "[...]" w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności postanowienia - kierunek I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz utrzymaną nią w mocy decyzję organu I instancji; II. zasądza od Rektora Uniwersytetu na rzecz skarżącego P. B. kwotę 440 zł (słownie: czterysta czterdzieści złotych), tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego; III. orzeka, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu
Uzasadnienie
Z przekazanych Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w O. akt administracyjnych wynika, że wnioskiem z dnia 30 grudnia 2009r. P. B. zwrócił się do Rektora Uniwersytetu w O. (zwany dalej: Rektorem) o stwierdzenie nieważności postanowienia tego organu z dnia "[...]", nr "[...]", jako wydanego z rażącym naruszeniem prawa w rozumieniu art. 156 § 1 pkt 2 Kodeksu postępowania administracyjnego w zw. z art. 54 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.) Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, dalej jako p.p.s.a.
Decyzją z dnia "[...]" Prorektor, działając z upoważnienia Rektora, odmówił wszczęcia na wniosek strony postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności postanowienia (nazwanego w decyzji omyłkowo "decyzją") Rektora z dnia "[...]". W uzasadnieniu organ wskazał, że skarżący żądał stwierdzenia nieważności decyzji wydanej w wyniku zastosowania art. 54 § 3 p.p.s.a., czyli podlegającej kontroli sądu administracyjnego. Zdaniem organu, Wojewódzki Sąd Administracyjny w O. stwierdził, iż Rektor skutecznie dokonał autokontroli w trybie art. 54 § 3 p.p.s.a., uwzględniając skargę w całości do dnia rozpoczęcia rozprawy. Jednocześnie Sąd dokonując kontroli działań organu uznał, iż dalsze postępowanie sądowe stało się bezprzedmiotowe, ponieważ zaskarżone orzeczenie w trybie autokontroli zostało wyeliminowane z obrotu prawnego i zarzucany organowi błąd został naprawiony. Ponadto organ wywiódł z treści wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 9 listopada 2006r. (II SA/Wa 1162/06), że organ administracyjny nie może wszcząć postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji, która wyrokiem sądu administracyjnego uznana została za zgodną z prawem.